خطیب‌زاده: برای صحبت درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان هنوز زود است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

پس از پنج دوره مذاکره بین ایران و عربستان سعودی در مورد از سرگیری روابط، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که «صحبت درباره بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور زود است.»

به گزارش رسانه‌های ایران، سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه ۳۰ خرداد در یک نشست خبری درباره آینده روابط ایران و عربستان سعودی تنها ابراز امیدواری کرد که «میزبانی مناسب از حجاج ایرانی به عربستان زمینه‌ساز حرکت به سمت ادامه توافقات باشد.»

ایران و عربستان سعودی از دی ۱۳۹۴ روابط خود با یکدیگر را قطع کردند. تنش‌ها میان دو کشور در شهریور ۱۳۹۸ به دنبال حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان دوباره تشدید شد. ریاض، تهران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد، اما ایران این اتهام را رد کرده است.

پس از چند سال تیرگی بیشتر روابط ایران و عربستان سعودی سرانجام در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با تلاش‌های قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای با تهران، مذاکراتی برای دست‌یابی به توافق دوجانبه بین دو کشور با میانجی‌گری عراق آغاز شد.

با وجود اظهارنظرهای مثبت مقامات دو کشور درباره روند مذاکرات و احتمال بازگشایی زودهنگام سفارتخانه‌ها اما این مذاکرات تاکنون به سرانجام نرسیده است و مقامات کشورها از اظهار نظر درباره جزئیات این گفت‌وگوها خودداری می‌کنند.

به نظر می‌رسد بخش مهمی از مذاکرات ایران و عربستان سعودی، به توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی گره خورده است که روند آن از چند ماه پیش متوقف شده است.

در مجموع کشورهای عرب خلیج فارس، توافق برجام را به دلیل آنچه که بی‌توجهی به نگرانی‌های امنیتی منطقه‌ای می‌نامند، «ناقص» می‌دانند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، اوایل خرداد درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان گفته بود که اگرچه «پیشرفت‌هایی» در گفت‌و‌گوهای مستقیم بین این کشور با ایران حاصل شده است، اما این پیشرفت‌ها «کافی نیست».

توقف مذاکرات ایران و عربستان و آینده مبهم این مذاکرات دوجانبه در حالی ادامه می‌یابد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه آینده سفر سه روزه‌ای به خاورمیانه خواهد داشت و مهم‌ترین محور این سفر، دیدار با مقامات عربستان سعودی و پس از آن اسرائیل عنوان شده است.