ایران می‌گوید ناو سهند را به خلیج عدن اعزام کرده‌است

ناوشکن «سهند» در آذر ۱۳۹۷ رونمایی شد

رییس ستاد ارتش ایران به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است «ناوشکن سهند همراه ناو پشتیبانی و بالگردبر خارگ» در خلیج عدن «در حال انجام ماموریت است».

دریادار حبیب‌الله سیاری هدف از اعزام این ناو گروه را «تامین امنیت برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آب های آزاد» و «اسکورت کشتی‌ها در دریای عمان و خلیج عدن» توصیف کرده‌است.

پیش از این مقام‌های ایران از اعزام هر دو شناور، هم سهند و هم خارگ به «آمریکای جنوبی» خبر داده بودند.

خلیج عدن در جنوب یمن قرار دارد و از شرق به دریای عرب می‌رسد. دریای عرب در شمال اقیانوس هند واقع است و در شمالی‌ترین نقطه به دریای عمان متصل می‌شود.

اظهارات رییس ستاد ارتش ایران در حالی‌ست که تنش‌ها در آب‌های جنوبی ایران، به‌ویژه بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی بالا گرفته‌است.

واشینگتن و برخی از متحدانش ایران را متهم به «خرابکاری» و «حمله» به شماری از نفتکش‌ها در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز کرده‌اند.

آمریکا در تلاش برای ایجاد ائتلافی دریایی‌ست که هدف از آن اسکورت و محافظت از کشتی‌های تجاری در این آب‌ها عنوان شده‌است.

تهران انجام حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری را رد کرده‌است، اما دست به توقیف برخی شناورها، از جمله یک کشتی حامل پرچم بریتانیا زده‌است.

ناوشکن «سهند» در آذر ۱۳۹۷ رونمایی شد. آن‌طور که رسانه‌های داخلی ایران و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند این کشتی جنگی دارای «عرشه پرواز هلیکوپتر، سلاح‌های ضد هوایی، توپ‌های ضد کشتی، موشک‌های سطح به سطح و موشک‌های سطح به هوا» است.

حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، در مراسم معرفی این ناوشکن در بندرعباس گفته بود «سهند پیشرفته‌ترین ناوشکن نظامی ایران است».

نشریه دفاعی جینز، سال گذشته در توصیف سهند، آن‌ را سومین کشتی از کلاس کشتی‌های جنگی الوند توصیف کرده بود که در دهه ۱۹۶۰ در بریتانیا برای ایران ساخته شده بودند.

نام سهند برگرفته از نام ناوچه‌ای است که در بهار سال ۱۳۶۷ در جریان عملیات آخوندک نیروی دریایی ایالات متحده غرق شد. آن کشتی نیز از نوع کشتی‌های الوند بود و پیش از انقلاب در ایران «فرامرز» نامیده می‌شد.

جمهوری اسلامی با تحریم‌های گسترده‌ای روبه‌رو است که جایگزینی بسیاری از ادوات و تسلیحات نظامی قدیمی، از جمله شناورها و هواپیماهای جنگی با جنگ‌افزارهای نو را برایش غیرممکن کرده‌است.

با استفاده از گزارش ایرنا، تسنیم، جینز و گزارش‌های رادیو فردا/ت