رئیسی در دیدار وزیر دفاع چین: اجرای موفق برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله در اولویت است

ابراهیم رئیسی در دیدار با ویو فنگ، وزیر دفاع چین

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید روابط «راهبردی» با چین را فارغ از تحولات بین‌المللی و بر اساس اعتماد سیاسی متقابل دنبال می‌کنیم و اجرای موفق برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله دو کشور در این راستا اولویت دارد.

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت در دیدار با ویو فنگ، وزیر دفاع چین، گفت تحولات منطقه‌ای و جهانی، ارزش همکاری‌های راهبردی ایران و چین را بیش از گذشته نشان می‌دهد، و افزود که زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ایران وجود دارد.

ایران و چین فروردین ۱۴۰۰ یک «سند همکاری جامع ۲۵ ساله» امضا کردند و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران دی‌ماه پارسال از اجرایی شدن این سند خبر داد. تاکنون هیچ گزارشی درباره مفاد این سند منتشر نشده است و این موضوع هشدار فعالان سیاسی و اقتصادی را برانگیخته و آن را به «قرارداد ترکمنچای جدید» تشبیه کرده‌اند.

آقای رئیسی در دیدار با وزیر دفاع چین گفته است ظرفیت‌های «بی‌نظیر» ایران در حوزه حمل‌ونقل بین‌‌ منطقه‌ای، ظرفیت‌های ایران در امنیت انواع انرژی و همچنین همکاری‌های زیرساختی منطقه‌ای، بسترهای جدی برای همکاری و سرمایه‌گذاری هستند.

این گزارش از قول آقای فنگ نیز نوشته است که تقویت روابط بین ایران و چین همواره و بخصوص در شرایط بحرانی و ناآرام کنونی جهان برای منطقه و جهان «امنیت‌آفرین» است.

وزیر دفاع چین همچنین با محمدرضا آشتیانی همتای ایرانی خود دیدار کرده است.

آقای آشتیانی در این دیدار بر همکاری ایران و چین برای مقابله با آنچه که «یک‌جانبه‌گرایی آمریکا» خواند، تاکید کرد.

رسانه‌ها و وزارت دفاع چین هنوز گزارشی از سفر روز چهارشنبه آقای فنگ به تهران و مذاکرات انجام شده نداده‌اند.

وزیر دفاع چین در سفر خود به تهران همچنین با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار کرده است.

محمد باقری در این زمینه به خبرنگاران گفته است که روابط نیروهای مسلح ایران و چین در سال‌های اخیر «رو به توسعه» بوده است و تاکنون رزمایش‌هایی را به طور مشترک در دریای عمان برگزار کرده‌ایم.

با استفاده از گزارش‌های سایت ریاست‌جمهوری ایران، خبرگزاری فارس، رادیو فردا/د.خ/ک.ر