ایران دو محل استخراج بیت‌کوین در یزد را پلمب کرد

عکس منتشر شده در خبرگزاری صدا و سیما در خصوص پلمب حل استخراج ارز دیجیتال

تلویزیون دولتی ایران روز پنج‌شنبه گزارش داد که مقامات این کشور دو محل استخراج ارز دیجیتال یا بیت‌کوین در استان یزد را کشف و پلمب کرده‌اند.

این گزارش با اظهارات یکی از مقامات دادگستری استان یزد همراه است که می‌گوید در دو مزرعه‌ هزار دستگاه قاچاق تولید ارز دیجیتال (ماینر) به کار گرفته شده بود و دستگاه‌ها در مجموع در هر ساعت یک مگاوات برق مصرف می‌کردند.

به گفته این مقام قضایی، متخلفان برای این اقدام خود از پوشش دو کارخانه تعطيل شده استفاده می‌کردند تا به این طریق از برق صنعتی تعرفه‌دار بهره ببرند.

این گزارش مشخص نمی‌کند که متخلفان چه نوع ارز دیجیتالی تولید می‌کردند. برای مثال بیت کوین یکی از رایج‌ترین این نوع ارزهاست که تولید آن مصرف برق بالایی طلب می‌کند.

ایران برای مقابله با پولشویی و کنترل بازار ارز تولید ارز دیجیتال را ممنوع کرده است.

استخراج (ماینینگ) بیت‌کوین توسط کامپیوترهای خاصی انجام می‌شود که مصرف برق آنها بسیار بالا است. اعضای شبکه، تراکنش بیت‌کوین را پردازش کرده و با حل مسائل ریاضی بیت‌کوین‌های جدید استخراج می‌کنند.

بر اساس برآوردهای سازمان‌های جهانی، درآمد استخراج بیت‌کوین در سال گذشته حدود ۴٫۷ میلیارد دلار بوده و هزینه برق مصرفی تقریباً نیمی از این رقم است. برای استخراج بیت‌کوین سالانه ۱۷۴ تراوات برق (تقریبا برابر نیمی از برق تولیدی ایران) در جهان مصرف می‌شود.

قیمت برق در ایران بسیار ارزان است و شامل یارانه می‌شود. بر اساس آمارهای سازمان برنامه و بودجه ایران یارانه برق برای سال جاری خورشیدی نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.