کندی روند واکسیناسیون در ایران؛ کمتر از ۴.۵ میلیون نفر دستکم یک دوز واکسن زده‌اند

آخرین آمار وزارت بهداشت ایران از روند واکسیناسیون در برابر کرونا نشان می‌دهد که تاکنون کمتر از چهار و نیم میلیون نفر از مردم کشور دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

کندی روند واکسیناسیون در کشور با هشدارها درباره موج پنجم کرونا همراه شده است، ویروسی که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت جان ۸۵ هزار و ۹۵ نفر را گرفته است ولی آمارهای غیررسمی دو تا سه برابر این رقم است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه اعلام کرد که تاکنون چهار میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر دوز اول واکسن کرونا را زده‌اند.

این گزارش همچنین می‌گوید که دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به شش میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۵ دوز رسیده است.

این رقم در حالی است که واکسیناسیون کامل جمعیت ایران نیازمند تزریق دستکم ۱۵۰ میلیون دوز واکسن است.

بیشتر واکسن‌های تزریق‌شده در ایران سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک بوده است. در این میان واکسن «کو ایران برکت» نیز مجوز استفاده عمومی را گرفته است اگرچه هنوز مورد بررسی نهادهای علمی جهانی قرار نگرفته است. همچنین به‌رغم وعده‌های مقامات ایران این واکسن هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

مسئولان دولتی به تازگی بار دیگر وعده‌ داده‌اند که تا آخر تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» برسد. با این حال گزارش‌ها حاکی است که برنامه‌ریزی و تلاش مردم برای سفر به ارمنستان و دریافت واکسن رایگان تشدید شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرآنلاین و رادیو فردا/س.ن/ک.ر