تکذیب دوباره «دستور» مستقیم خامنه‌ای برای سرکوب اعتراضات آبان

یک روز پس از انتشار گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر مداخله مستقیم رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراضات گسترده آبان‌ماه، این گزارش روز سه‌شنبه برای دومین بار تکذیب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایران روز سه‌شنبه، سوم دی، به نقل از یک «منبع آگاه نزدیک به» دفتر آقای خامنه‌ای نوشت که «هیچ جلسه‌ مشترکی» میان آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت در «روز ۲۶ آبان، و حتی پس از آن در مورد آشوب‌ها تشکیل نشده است».

بیشتر در این باره: رویترز: خامنه‌ای دستور داد «هر کار لازم است بکنید»، «۱۵۰۰» نفر کشته شدند


بنا بر ادعای این «منبع آگاه»، «تنها دستور» رهبر جمهوری اسلامی در مورد آبان ۹۸، همان «دستور رافت ایشان است که به صورت مکتوب و در پاسخ به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی در رسانه ها منتشر شد.»

خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه در گزارشی ضمن اعلام کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات اخیر در ایران، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

بیشتر در این باره: خامنه‌ای «تمام هزینه‌های تصمیم اخیر را بر عهده گرفت»؛ اذعان به غافلگیر شدن با اعتراضات


تکذیبیه «منبع آگاه» در حالی در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است که در روز ۲۹ آبان یعنی یک روز پس از اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی که اعتراضات اخیر در ایران را غیرمردمی و «کار امنیتی» توصیف کرد، علی سعیدی، رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا، در یک سخنرانی خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای خود مسئولیت «تمام هزینه‌های» تصمیم به گران کردن بنزین را پذیرفته است.

اشاره آقای سعیدی که مقامی امنیتی است حکایت از آن داشت که رهبر جمهوری اسلامی لازم دیده است خود به مسئله اعتراضات اخیر ورود کند.

در همین زمینه، پس از تکذیب گزارش رویترز از سوی شورای عالی امنیت ملی، فرمانده هوانیروز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی نیز گفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای خود «تمام فتنه‌ها» در ایران را «خنثی می‌کند».

خبرگزاری ایرنا، روز سه‌شنبه، سوم دی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نیروی زمینی ارتش نوشت که سرتیپ دوم خلبان یوسف قربانی مدعی شده که «تمامی فتنه‌هایی که در کشور رخ می‌دهد در دقیقه ۹۰ توسط مقام معظم رهبری خنثی می‌شود».

بر اساس گزارش رویترز، آقای خامنه‌ای که چند روز پس از آغاز اعتراضات آبان «بیقرار شده بود» با جمع کردن مقامات ارشد امنیتی و دولتی خود، دستور جمع کردن اعتراضات به هر قیمتی را صادر کرده است.

یکی از منابع رویترز گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه اظهار کرده است: «جمهوری اسلامی در خطر است. برای پایان دادن به آن، هر کاری لازم باشد انجام دهید. دستور من این است.»

سه منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که «خشم مردم در شهرهای کوچک کارگری که رأی‌دهندگان کم‌درآمد آنها ستونی برای حمایت از جمهوری اسلامی بوده‌اند» به طور خاص رهبر جمهوری اسلامی را نگران کرده است.

پس از انتشار گزارش رویترز، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، گزارش این خبرگزاری را «کاملا بی‌ارزش» دانست.

روز سه‌شنبه خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز به رویترز تاخته و این خبرگزاری را متهم کرده است که به «منابع بی‌نام و نشان» استناد می‌کند.

این در حالی است که به‌رغم گذشت بیش از یک ماه از اعتراضات آبان‌ماه، هنوز مقام‌های رسمی در ایران از ارائه آمار دقیق قربانیان طفره می‌روند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.