روزنامه اکونومیک تایمز: ایران سفارش چای و برنج از هند را به‌طور کامل متوقف کرده است

یک روزنامه چاپ هند روز یکشنبه ۱۳ آذر خبر داد که ایران از هفته گذشته سفارش‌های تازه برای خرید چای و برنج هندی را «به طور کامل متوقف کرده است».

به گزارش روزنامه اقتصادی «اکونومیک تایمز»، توضیحی از سوی بازرگانان ایرانی در مورد توقف ناگهانی سفارشات همیشگی آن‌ها از هند داده نشده است اما صادرکنندگان هندی معتقدند که این امر ناشی از تعطیلی و رکود فعالیت مغازه‌ها، هتل‌ها و بازارهای ایران به‌دلیل ادامه اعتراضات سراسری این کشور است.

آنیش بهانسالی، از شرکای یک کمپانی بزرگ تولیدی چای هند، به اکونومیک تایمز گفته که روند سفارشات تجار ایرانی در مورد چای هندی از مدتی پیش کاهش یافته بود اما از هفته گذشته ناگهان ثبت هر نوع سفارش جدید متوقف شده است.

آقای بهاسالی گفت از تجار ایرانی دلیل این امر را سئوال کرده است ولی آن‌ها پاسخ روشنی نداده‌اند. این تاجر عمده هندی افزود که شورای صادرات چای هند از این توقف آگاه شده و تجار هندی منتظر اعلام نظر این شورا هستند.

به نوشته اکونومیک تایمز، صادرکنندگان برنج باسماتی هند نیز با وضع مشابهی در معاملات خود با تجار ایرانی روبرو شده‌اند اما کمتر از تجار چای نگرانی دارند زیرا از ده ماه پیش که جنگ روسیه در اوکراین آغاز شده است، تقاضا در سطح جهانی برای برنج هندی افزایش یافته هر چند که بهای آن نیز به شدت بالا رفته است.

هند در هشت ماهه سال ۲۰۲۲، حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود که برنج و چای مهم‌ترین اقلام بودند. در این دوره، هند ۹۱۳ میلیون دلار برنج و ۶۰ میلیون دلار چای به ایران صادر کرد.

مقامات ایران در مورد توقف ثبت سفارشات خرید چای و برنج از هند در دوره اخیر سکوت کرده‌اند.

نظر به وضعیت حاد اقتصادی ایران و گرانی‌ شدید کالاهای اساسی برای خانواده‌ها، هر گونه توقف واردات مایحتاج اساسی مانند برنج و چای، می‌تواند به گران‌تر شدن بهای آن‌ها بینجامد.

روزنامه اکونومیک تایمز، وابسته به «ایندین‎‌ تایمز»، یکی از پرمخاطب‌ترین روزنامه‌های انگلیسی‌زبان در دنیای تجاری است.