سخنگوی دولت: از آلمان به دلیل نقض حقوق بشر شکایت می‌کنیم

تصویری از تظاهرات اعتراضی بزرگ ایرانیان در برلین، پایتخت آلمان با شعار «زن زندگی آزادی»

سخنگوی دولت در واکنش به صدور قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره اعتراضات ایران، گفت معاونت حقوقی ریاست جمهوری از دولت آلمان، به دلیل «نقض حقوق بشر» شکایت خواهد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود، سوم آذر در ژنو، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد.

علی بهادری جهرمی در واکنش گفت: «اگر بنا بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب باشد، باید برای عاملان و حامیان و تامین‌کنندگان بیماران شیمیایی مردم ایران تشکیل شود که بیش از ۶۷ هزار نفر آسیب زدند یا باید برای دخالت‌ها و حمایت‌های کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی تشکیل شود».

وی افزود: « آلمان که یکی از بانیان این قطعنامه بود، سابقه طولانی در اقدامات ضدحقوق بشری دارد. شهروندان اهل سنت و کرد ساکن سردشت گواه روشن و زنده‌ای بر وضعیت و اقدامات ضدحقوق بشری، ضدکودکان و ضدزنان کشور نژادپرست آلمان علیه ملت ایران است».

پیش از این نیز در واکنش به تصمیم شورای حقوق بشر در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر آلمان در تهران را احضار کرده بود.

سفیران آلمان و ایسلند در مقر سازمان ملل در ژنو، خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران شده بودند.

مقامات بلندپایه ایران پس از اعمال خشونت‌های دولتی علیه شهروندان معترض در دور جدی اعتراضات، بارها به صراحت از معترضان حمایت و از جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

ایرانیان ساکن آلمان نیز به طور مرتب برنامه‌های اعتراضی بزرگی در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌کنند و ایرانیان دوتابعیتی فعال در عرصه سیاسی این کشور نیز این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنند.