رسانه‌های ایران ادعای پرداخت کامل حقوق اسفندماه معلمان را رد کردند

اعتراضات معلمان ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است

یک روز پس از ادعای وزیر آموزش و پرورش و همچنین مقام‌های بانکی ایران مبنی بر پرداخت حقوق اسفندماه «تمامی فرهنگیان»، رسانه‌ها به نقل از معلمان این ادعا را رد کردند.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه دوم فروردین گزارش داد: «بر اساس اعلام فرهنگیان، هنوز بخش زیادی از معلمان در استان‌های مختلف کشور حقوق اسفندماه خود را به ‌صورت کامل دریافت نکرده‌‌اند».

بر اساس این گزارش، عدم واریز کامل حقوق معلمان در حالی است که قرار بود طی روزهای آخر اسفند، آنان علاوه بر حقوق ماه پایانی سال، حقوق مربوط به رتبه‌بندی خود بر اساس «رتبه استحقاقی» را نیز دریافت کنند.

اما خبرگزاری تسنیم گزارش داد که «این وعده نیز عملی نشد».

وزارت آموزش و پرورش با داشتن صدها هزار حقوق‌بگیر جاری و میلیون‌ها بازنشسته، بزرگ‌ترین وزارتخانه دولتی از نظر پرداخت حقوق به‌شمار می‌رود.

بیشتر در این باره: دولت رئیسی حقوق بسیاری از معلمان را همچنان تا پایان آخرین روز سال واریز نکرد

در حالی که گزارش‌ها از عدم پرداخت حقوق اسفند معلمان در آخرین روزهای سال منتشر شده بود، ابوالفضل نجارزاده سرپرست بانک ملی ایران روز اول فروردین مدعی شد که «باقیمانده حقوق اسفندماه فرهنگیان پرداخت شده است».

همزمان یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز مدعی شد: «ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و یا واریزی برای یکی از همکاران صورت نگرفته باشد اما به صورت کلی حقوق اسفند ماه همکاران کامل پرداخت شده است».

اما تسنیم نوشت که برای پیگیری عدم واریز حقوق معلمان بارها با صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تماس گرفته، اما او «تلفن همراه خود را خاموش کرده است».

این خبرگزاری همچنین افزود یک مقام ارشد وزارت آموزش و پرورش که خواسته نامش فاش نشود، تایید کرده که «مبالغ مربوط به معوقات رتبه‌بندی سال ۱۴۰۱» نیز واریز نشده است.

بیشتر در این باره: پیام نوروزی کانون صنفی معلمان: در سال نو به اعتراضات ادامه می‌دهیم

در سال‌های اخیر، معلمان ایران بارها نسبت به تاخیرها در پرداخت حقوق خود و عدم افزایش متناسب حقوق‌شان تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند.

کانون صنفی معلمان ایران در پیام خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ خورشیدی، تعهد کرد در سال جدید نیز «در کنار معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌های آن‌ها و همسو با مطالبات جنبش زن زندگی آزادی» مانده و به اعتراضات خود علیه مسئولان ادامه دهد.