«خبر خوش» رئیس سازمان سنجش: کاهش زمان برگزاری کنکور به یک ساعت

رئیس سازمان سنجش آموزش ایران از تغییراتی در کنکور سال ۱۴۰۱ از جمله «افزایش سهم سوابق تحصیلی» در نتیجه آزمون و «کاهش ساعت برگزاری آزمون» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالرسول پورعباس در نخستین نشست خبری خود در روز شنبه، ۹ بهمن درباره جزئیات تغییرات پیش‌بینی‌شده در کنکور سال آینده گفت که تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد، همچنین سوالات از قالب «کلیشه‌ای به محتوایی در چارچوب کتاب‌های درسی» تغییر خواهد یافت.

آقای پورعباس درباره جزئیات نحوه طراحی سوالات توضیحی نداده است.

او در ادامه با اشاره به کاهش زمان پاسخ دادن به سوالات از ۴ ساعت به یک ساعت گفته است که این امر موجب افزایش «ضریب امنیت آزمون» می‌شود.

رئیس سازمان سنجش از جمله دلایل ایجاد این تغییرات در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در سال آینده را «حفظ آرامش داوطلبان» و «از بین بردن استرس داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها» عنوان کرده است.

این در حالی است که اعلام این تغییرات در زمانی صورت می‌گیرد که تا برگزاری کنکور چند ماه بیشتر زمان باقی نمانده و با توجه به گذشت ۵ ماه از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰، دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان بر اساس روال سال‌های گذشته خود را برای شرکت در این آزمون آماده کرده‌اند.

آزمون ورودیِ دانشگا‌ه‌ها در ایران سال‌ها است که به صورت چهارگزینه‌ای و در زمان تقریبی ۴ ساعت برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری این آزمون در ایران به‌دلیل تحمیل هزینه‌ هنگفت بر خانواده‌ها برای آماده‌سازی فرزندان‌شان، همچنین فشار روانی به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن در سال‌های اخیر با انتقادهای بسیاری همراه بوده است.

در همین حال گه‌گاه موضوع حذف کنکور از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، اما تاکنون برنامه مدونی برای جایگزینی آن ارائه نشده است.