زیان پنج هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۰

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در حال ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱

بر اساس گزارش تفریغ بودجه کل کشور، دولت در سال ۱۴۰۰، مبلغ چهارهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت جبران زیان شرکت‌های دولتی زیان‌ده پرداخت کرده است.

در این گزارش که روز شنبه، یکم مرداد منتشر شده، تعداد شرکت‌های زیان‌ده دولتی ۱۴۰ مورد و بیشتر آن‌ها مربوط به بخش‌های

«اقتصادی»، «فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری» و «بانک‌‌ها» ذکر شده است.

خسارت‌های شرکت‌های زیان‌ده دولتی که هر سال مبلغ قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهند و لزوم تغییر ساختار و سودآوری آن‌‌ها همواره مورد انتقاد نمایندگان مجلس، کارشناسان و اقتصاددانان است.

در سال‌های گذشته به‌ویژه در دوره دولت محمود احمدی‌نژاد واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی به عنوان راهکاری برای کاهش زیان‌آوری و سودآور کردن آن‌ها در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل واگذاری‌های نادرست که از دل آن‌ها شرکت‌های موسوم به «خصولتی» (خصوصی-دولتی) برآمد، به‌ویژه واگذاری این شرکت‌ها به نهادهای نظامی و اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته به حاکمیت، بر میزان زیان‌دهی این شرکت‌ها افزوده است.

در همین رابطه، علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، بهمن پارسال گفته بود که تنها ۵ درصد از شرکت‌هایی که به عنوان خصوصی-دولتی شناخته می‌شوند، اما در واقع دولتی هستند، سودده هستند.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پیشتر با انتقاد از «زیست دوگانه» برخی شرکت‌های دولتی گفته بود که با فضای ایجادشده، این شرکت‌ها اگر سود کنند حقوق‌ها و خدمات و دستمزد را بر همین اساس زیاد می‌کنند ولی اگر جایی ضرر کنند، اعلام می‌کنند که شرکت دولتی هستند و دولت باید حقوق و دستمزدها را بدهد.