ایران درباره منشاء ذرات کشف شده اورانیوم: احتمالا کار عوامل خارجی بوده است

سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد مدعی شد که ذرات کشف شده اورانیوم در سه مکان اعلام نشده آن «احتمالا کار عوامل خارجی بوده است».

این ادعای ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محکومیت ایران به‌دلیل همکاری نکردن با آژانس برای توضیح در مورد منشاء این ذرات کشف شده اورانیوم است.

سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار متن «نامه» خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است: «ایران تمام تلاش خود را برای کشف منشأ چنین ذراتی به صورت تمام و کمال انجام داده است. با توجه به این واقعیت که ایران هنوز نتوانسته هیچ دلیل فنی برای وجود چنین ذرات اورانیومی پیدا کند، به طور منطقی بیان می‌کند که احتمالاً عناصر خارجی (خرابکاری) در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند».

در این بیانیه، اسرائیل به دادن «اطلاعات غلط» به آژانس متهم و ادعا شده است که «هیچ ماده هسته‌ای اظهار نشده‌ای در ایران وجود ندارد».

بازرسان آژانس تاکنون سه محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده‌اند که یک مورد آن در مریوان، یک مورد در تورقوزآباد در حومه تهران، و یک مورد نیز در ورامین است که این دو سایت اخیر «در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند».

ایران متهم است که به سوالات آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده خود پاسخ نداده است.

در این میان، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه در مجلس اعلام کرد آژانس باید در چارچوب پادمان کارش را نسبت به ما دنبال کند.

او همچنین گفت دولت برنامه‌ای برای دعوت از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ندارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس و سایت رادیو فرداد.خ/ک.ر