ظریف: بقایای پهپاد سرنگون شده آمریکا را پیدا کردیم

رسانه‌های سپاه تصویری از بازدید رهبر جمهوری اسلامی از سامانه موشکی سوم خرداد منتشر کرده‌ و نوشته‌اند پهپاد آمریکایی توسط این سامانه سرنگون شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، گفته است که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی «بخش‌هایی از پهپاد» سرنگون‌شده آمریکایی را از «آب‌های سرزمینی» ایران پیدا کرده‌اند.

او گفته است پهپاد در «آب‌های سرزمینی» ایران سرنگون شده است. به نوشته ظریف، «این پهباد در ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد در مختصات جغرافیایی (25°59'43"N 57°02'25"E) نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفته است».

کوه مبارک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است.

وزیر امورخارجه ایران تصویری شبیه‌سازی از مسیر ادعایی حرکت پهپاد آمریکایی را منتشر کرده و بر اساس این نقشه گفته است که این پهپاد وارد حریم ایران شده است.

پیش از این، خبرگزاری فارس نیز با انتشار ویدئویی شبیه‌سازی‌شده مدعی شده بود که پهپاد آمریکایی در پرواز رفت خود در محدوده بین‌المللی بوده اما هنگام برگشت «وارد حریم هوایی ایران شده است».

ادعای ظریف در حالی مطرح می‌شود که ژنرال جوزف گاستلا، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مشترک آمریکا، عصر پنجشنبه در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، گفت پهپاد آمریکایی که دیشب با یک فروند موشک زمین به هوای ایران سرنگون شد، در ۳۴ کیلومتری دور از ساحل این کشور و در ارتفاع بالا در حال پرواز بود.

در این کنفرانس همچنین نقشه شبیه‌سازی از محل هدف قرار گرفتن پهپاد نمایش داده شد.

نقشه شبیه‌سازی شده از محل سرنگونی پهپاد که توسط مقام‌های آمریکایی منتشر شده است

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، حمله ایران به این پهپاد را «بدون دلیل» خوانده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که نیروی دریایی کشور برای جمع‌آوری بقایای بقایای پهپاد سرنگون شده در آب‌های بین‌المللی به تنگه هرمز اعزام شده‌اند.