نشست ایران و پنج قدرت جهانی در مورد حفظ برجام روز جمعه برگزار می‌شود

شماری از طرف‌های مذاکره برجام

به گزارش رسانه‌های داخلی ایرانی، وزیران امور خارجه ایران و پنج قدرت جهانی قرار است روز جمعه پیش رو نشستی برای بررسی وضعیت توافق هسته‌ای در وین اتریش برگزار کنند.

دیپلمات‌های ارشد بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه قرار است روز جمعه، ششم ژوئیه، ۱۵ تیر، با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گرد هم آمده و در مورد حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کنند.

بنا بر گزارش‌ها، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در نشست روز جمعه در وین حضور خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا از قول «یک منبع آگاه» می‌نویسد که هدف از این رایزنی رسیدگی به این پرسش است که اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند از منافع تهران در برجام از طریق یک بسته اقتصادی و دادن ضمانت‌هایی محافظت کند.

این نخستین نشست در این سطح پس از خروج آمریکا از برجام است که دو ماه پیش توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام شد.

توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ در شهر وین به امضا رسید.

پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا همراه با روسیه و چین بر حفظ این توافق بین‌المللی تاکید کردند؛ اما تحریم‌های فرامرزی آمریکا همکاری اقتصادی و بانکی شرکت‌ها با ایران را بسیار دشوار کرده است.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی در هفته‌های اخیر از بیم این تحریم‌ها ایران را ترک کرده‌اند.

ایران گفته که اگر از منافع اقتصادی برجام بهره‌ای نبرد، ممکن است از این توافق خارج شود.

تضمین فروش نفت یکی از شرط‌های عمده آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی برای باقی ماندن در برجام بوده است. آمریکا سه ماه به کشورها فرصت داده که واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

روز نهم تیر ماه نیز دونالد ترامپ هشدار داد اگر شرکت‌های اروپایی با نادیده گرفتن تحریم‌های ایالات متحده با ایران تجارت کنند مشمول تحریم خواهند شد.

در همین حال، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه ۱۱ تیر ماه در سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود».

او سپس افزود: «اگر شما توانستید، این کار را بکنید، تا نتیجه‌اش را ببینید». حسن روحانی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

آقای روحانی از روز دوشنبه وارد زوریخ سوئیس شده تا در مورد بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام با مقام‌های سوئیسی و اتریشی مذاکره کند.

با استفاده از ایرنا و ایسنا و رادیو فردا. پ.پ