چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ در ایران ممنوع شد

وزارت علوم ایران در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها را از سال آینده ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نامه، چاپ کاغذی «پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، گزارش‌های علمی و درسی و یا تکالیف آموزشی رایج در همه مقاطع و رشته‌ها» را ممنوع اعلام کرد.

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم، دلیل این اقدام را «عزم دستگاه آموزش عالی در کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و دستیابی به اهداف برنامه مدیریت سبز» بیان کرده و آن را در راستای توجه به «نقش آموزش عالی در بهینه‌سازی رفتارهای صحیح در جامعه» توصیف کرده است.

بر اساس این نامه، تشخیص موارد استثنا که امکان نشر الکترونیکی آن وجود ندارد، بر عهده دانشگاه گذاشته شده است.

تولید انواع پایان‌نامه و رساله دانشگاهی در ایران با توجه به جمعیت گسترده دانشگاهی و مراکز آموزش عالی آمار قابل‌توجهی دارد.

برای مثال تعداد پایان‌نامه‌های ثبت‌شده در سامانه ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) در اردیبهشت سال جاری، ۷۵۳۱ پایان‌نامه و رساله بوده است که از این تعداد ۶۸۶۷ پایان‌نامه مربوط به کارشناسی ارشد و ۶۶۴ مورد آن رساله دکتری بوده است.

بر اساس آمار ایرانداک، مجموع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های داخل کشور که تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در این سامانه ثبت شده ۳۷۸هزار و ۷۰۹ مورد بوده است.