هشدار شخصیت‌های حکومتی درباره پیامدهای اقدامات خودسرانه علیه «بی‌حجاب‌ها»

تجمع گروهی از زنان و دختران معترض به حجاب اجباری در برابر آرامگاه بوعلی سینا در همدان

هم‌زمان با تشدید تهدیدها و پافشاری گروهی از حامیان جمهوری اسلامی بر برخورد «آتش‌به‌اختیار» با زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، شماری از چهره‌های شناخته‌شده حکومت درباره پیامدهای اقدامات خودسرانه در این زمینه هشدار دادند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، روز جمعه ۱۸ فروردین گفت: «همان‌طور که بی‌حجابی منکر است، برخورد خلاف قانون با آن هم منکر است.»

او تأکید کرد: «این رفتارها کار را خراب می‌کند، بگذارید قوه قضاییه در این‌باره اقدام کند.»

در همین حال محمدحسن اختری، رئیس «بنیاد بین‌المللی عاشورا»، نیز درباره نحوه برخورد با مخالفان حجاب اجباری به وب‌سایت خبری جماران گفت: «معتقدیم که مردم متدین در مقابل کسانی که به دستورات دینی پایبند نیستند یا دستورات دینی را رعایت نمی‌کنند، نباید برخورد ناشایست و ناهنجار داشته باشند؛ خدای نکرده به کسی اهانت کنند یا به کسی اسائه ادب شود یا با کسی با خشونت برخورد شود.»

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» که متأثر از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، شمار قابل توجهی از زنان ایرانی در اعتراض به فشارهای حکومت، بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی حضور پیدا می‌کنند. این اقدام اعتراضی و مدنی با واکنش‌های تند حامیان حکومت همراه شده است.

در ماه‌های گذشته شمار زیادی از نمایندگان مجلس، امامان جمعه و مسئولان نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی از عملکرد ضعیف دولت و قوه قضاییه در برخورد با آن‌چه از سوی این افراد، «بی‌حجابی» خوانده می‌شود انتقاد کرده‌اند.

هواداران حجاب اجباری تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه شرایط کنونی در جامعه، از نیروهای حامی حکومت که از آن‌ها با عنوان «مردم» نام می‌برند به‌صورت «آتش‌به‌اختیار» وارد عمل خواهند شد.

در واکنش به انتقادها از قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، روز ۱۷ فروردين حجاب را مسئله‌ای «فرهنگی» عنوان کرد که «باید با مسائل فرهنگی حل شود».

او سپس اذعان کرد: «چنانچه بخواهیم مسائل فرهنگی را صرفاً با بگیر و ببند حل کنیم، هزینه‌ها بالا می‌رود و شاهد اثربخشی مطلوب نخواهیم بود.»

بیشتر در این باره: اذعان محسنی اژه‌ای به «هزینه بالای بگیر و ببند» برای حکومت برای اعمال حجاب اجباری