واکنش وزارت خارجه ایران به درگیری ها در اورشلیم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن «حمله نیروهای اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی» در شامگاه جمعه، ۱۷ اردیبهشت، اقدام اسرائیل را «جنایت جنگی» نامید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه از سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی خواست که «به وظیفه قطعی خود در برخورد با این جنایت جنگی عمل نمایند».

نیروهای امنیتی اسرائیل شامگاه جمعه، هفدهم اردیبهشت، در پی درگیری‌ شدید با صدها فلسطینی نمازگزار، وارد محوطه حرم شریف در شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم شدند.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که نظامیان کشورشان برای پراکنده کردن تجمع بزرگی از فلسطینیان که شعارهای ضد اسرائیل و حمایت از سازمان‌های مسلح فلسطینی سر می‌دادند، وارد صحن مساجد عمر و الاقصی شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از جمعیت هلال‌ احمر فلسطین نوشته است که ۱۳۶ نفر در جریان درگیری با پلیس در اورشلیم زخمی شدند که ۸۳ نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند.

فلسطینیان درگیر در این تنش بخشی از ده‌ها هزار نمازگزار مسلمانی بودند که از بامداد آخرین روز جمعه ماه رمضان وارد حرم شریف شده و در پایان نماز غروب و افطار در مساجد باقی مانده بودند.

در واکنش به این درگیری‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه هم با صدور بیانیه‌ای، حمله روز جمعه به سربازان اسرائیلی و حملات متقابل به فلسطینیان در کرانه باختری را محکوم کرد.

سازمان ملل متحد، هم جمعه از اسرائیل خواست تا از هر گونه تخلیه اجباری «اراضی اشغالی» در شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس بپرهیزد.

گزارش‌ها حاکی است که عزم اسرائیل برای اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محله «شیخ جراح» باعث تشدید خشم فلسطینی‌ها شده است.