مصطفی نیلی، از متهمان پرونده «دادخواهان سلامت»، به‌طور موقت آزاد شد

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، غروب شنبه ۲۷ آذر پس از ۱۶ هفته بازداشت موقتا آزاد شد

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری که به‌دلیل تلاش برای طرح شکایت از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوءمدیریت کرونا بازداشت شده بود، روز شنبه ۲۷ آذر پس از چهار ماه و چهار روز حبس به‌طور موقت آزاد شد.

گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که آقای نیلی با قرار وثیقه‌ای به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده است.

این وکیل دادگستری روز ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ به همراه شماری از وکلای دادگستری و فعالان مدنی از جمله آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، لیلا حیدری و مریم افرافراز در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شد.

از این میان، محمدرضا فقیهی، لیلا حیدری و مریم افرافراز پیش از این آزاد شده بودند.

به رغم آزادی موقت آقای نیلی، دو متهم دیگر پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» شامل آرش کیخسروی و مهدی محمودیان همچنان در زندان اوین به سر می‌برند.

در این پرونده، اتهام آقایان محمودیان، نیلی و کیخسروی «تشکیل گروه معاند نظام به هدف برهم زدن امنیت» و همچنین «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است؛ مجازات اتهام اول ده سال و اتهام دوم یک سال است.

این سه شهروند و فعال مدنی پیش از این در نامه‌ای مشترک، دلیل بازداشت خود را «خودداری از امضای تعهدنامه برای عدم شکایت از علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در پی سوءمدیریت کرونا» عنوان کردند.

اقدام دیرهنگام برای واردات واکسن کرونا در پی منع واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی از سوی رهبر جمهوری اسلامی و تاکید بر تولید واکسن داخلی، منجر به تشدید بحران کرونا و افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری به‌ویژه در نیمه نخست سال جاری شد.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن