وزیر بهداشت: واکسن‌ها در انبارها دپو نشده‌اند، به دنبال صادرات واکسن هستیم

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره رسوب میلیون‌ها دوز واکسن تولیدی شرکت‌های داخلی ایران به دلیل نبود مشتری، وزیر بهداشت ایران این موضوع را تکذیب کرد.

بهرام عین اللهی گفت که «در گمرک و انبارهای وزارت بهداشت واکسن دپو نشده که تاریخ مصرف آنها منقضی شده باشد.»

وی اضافه کرده که «شاید واکسن‌ها در انبارهای خود شرکت‌ها مانده باشد، اما وزارت بهداشت هر چقدر که خریداری کند، مصرف می‌شود.»

آن‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرده، ایران «۱۵۰ میلیون دوز» واکسن شامل خرید و اهدایی، وارد کرده و «۵۰ میلیون دوز واکسن تولید داخل» هم خریداری کرده‌ است.

اظهارات آن پس از آن مطرح می‌شود که روزنامه «شرق» چاپ تهران روز دوشنبه پنجم اردیبهشت از رسوب میلیون‌ها دوز واکسن تولیدی شرکت‌های داخلی ایران خبر داده که تاریخ انقضای آن‌ها نزدیک می‌شود و نه خواهان داخلی و نه مشتری خارجی دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت سیناژن شش میلیون، پاستور سه میلیون، رازی چهار میلیون، نورا ۲.۵ میلیون و اکتوورکو سه میلیون دُز واکسن روی دست‌شان مانده است که تاریخ مصرف آن در حال انقضاست.

گلایه واکسن‌سازهای داخلی از رسوب تولیدات‌شان و نبود مشتری خارجی در حالی است که هیچ ‌یک از این شرکت‌ها برای واکسن‌های تولیدی خود تاییدیه بین‌المللی دریافت نکرده‌اند و حتی عراق واکسن تولیدی آن‌ها را از مسافران ایرانی قبول نمی‌کند.

با این حال وزیر بهداشت ایران ادعا کرده که در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته شده «واکسن‌سازان داخلی بتوانند محصولات خود را صادر هم کنند.»

وزارت بهداشت ایران شهریور سال ۱۴۰۰ مدعی شده بود که کشور به «قطب» صادرات واکسن کرونا در منطقه تبدیل می‌شود؛ اما تاکنون هیچ کشوری تمایلی به خرید واکسن‌های ایرانی نشان نداده است.