تاکید پوتین و رئیسی بر تقویت همکاری‌ها در بحبوحه انتقادها از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

در بجبوحه انتقادهای گسترده بین‌المللی از ایران به خاطر ارسال صدها پهپاد به روسیه، رؤسای جمهوری دو کشور بر تقویت همکاری‌ها تاکید کرده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری ایران و کرملین روز شنبه ۲۱ آبان از تماس تلفنی ولادیمیر پوتین با ابراهیم رئیسی خبر داده‌اند.

سایت کرملین می‌نویسد رهبران دو کشور بر تداوم تعامل در سیاست، تجارت و اقتصاد از جمله حمل و نقل و لجستیک تاکید کردند.

دفتر ریاست جمهوری ایران نیز گزارش داده است آقای رئیسی با اشاره به افزایش رفت‌وآمدهای دیپلماتیک و اقتصادی میان دو کشور، رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی را در ارتقای سطح روابط و تقویت همکاری‌های فیمابین حائز اهمیت دانست.

این گفت‌وگوی تلفنی سه روز بعد از سفر نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران و «مذاکرات محرمانه» چهارشنبه ۱۸ آبان او با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی انجام شده است.

خبرگزاری رویترز با پوشش خبر تماس تلفنی رؤسای جمهوری ایران و روسیه گزارش داده است که یک ماه پیش دو مقام ارشد و دو دیپلمات ایرانی در مصاحبه با این خبرگزاری تایید کرده بودند که ایران قول ارسال موشک‌های زمین به زمین به روسیه داده است.

بعد از ماهها تکذیب جمهوری اسلامی، اخیرا حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشور به ارسال پهپاد به روسیه اذعان کرد، اما مدعی شد تعداد این پهپادها محدود بوده و قبل از جنگ اوکراین نیز به روسیه ارسال شده است.

در واکنش به این ادعا، رئیس‌جمهوری اوکراین، جمهوری اسلامی را به دروغ‌گویی متهم کرد.

آمریکا و غرب در تدارک اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر ارسال تسلیحات نظامی به روسیه هستند، اگرچه ایران می‌گوید که این پهپادها را برای جنگ اوکراین در اختیار مسکو نگذاشته است.

با استفاده از گزارش‌های کرملین، دفتر ریاست جمهوری ایران، رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن