اعتراضات؛ انجمن فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران تمام فعالیت‌های صنفی خود را تعلیق کرد

انجمن فیلمنامه‌نویسان نخستین صنف از صنوف زیرمجموعه خانه سینما به‌شمار می‌رود که در جریان اعتراضات اخیر، فعالیت‌های خود را رسما متوقف کرده است

انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران روز یکشنبه ۱۳ آذر با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی به‌دلیل «انکار مطالبات مردم» خبر داد که تمام فعالیت‌های این انجمن به حالت تعلیق در آمده است.

بر اساس بیانیه این انجمن، «تا فرجام نامعلوم این شرایط، اعضای صنف می‌توانند بر اساس میل و اراده خود، برای دیگران و برای خویش بنویسند و یا فعالیت حرفه‌ای خود را متوقف کنند؛ اما مدیریت صنف، بنا به وظیفه اجتماعی و حرفه‌ای خود، فعلا از هرگونه ارتباط با نهادهای دولتی و در هر سطحی، اجتناب می‌کند».

هیئت مدیره انجمن فیلمنامه‌نویسان افزوده است: «عمیقا درک می‌کنیم که در این زمانه نو، ما دیگر صدای مردم نیستیم، بلکه این مردم هستند که به‌عنوان قوی‌ترین نهاد اجتماعی سخن می‌گویند و ما سخن آن‌ها را شنیده‌ایم».

به این ترتیب، انجمن فیلمنامه‌نویسان نخستین صنف از صنوف زیرمجموعه خانه سینما به شمار می‌رود که در جریان اعتراضات ۱۲ هفته گذشته، به‌طور رسمی فعالیت‌های خود را متوقف کرده است.

در روند اعتراضات سراسری، که از ۲۶ شهریور در پی اعلام خبر کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد آغاز شد، شماری از چهره‌های شناخته‌شده در میان اهالی سینمای ایران به حامیان اعتراضات مردم پیوسته‌اند.

در همین زمینه، یک عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشت‌شده در ایران تعداد سینماگران بازداشت‌شده در جریان اعتراضات جاری را حدود ۴۰ نفر اعلام کرده است. مهدی کوهیان همچنین به روزنامه شرق گفت فهرست سینماگرانی که در جریان اعتراضات جاری «به شکل‌های مختلف توسط نهادهای مربوطه احضار و با محدودیت‌هایی مواجه شدند»، به ۱۵۰ نفر افزایش یافته است.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز روز شنبه اعلام کرد که اعضای این انجمن از این پس در هیچ رویداد سینمایی شرکت نخواهند کرد. این بیانیه در شرایطی منتشر می‌شود که فقط دو ماه به برگزاری جشنواره فیلم فجر مانده است.