واکنش‌ منفی به لباس تیم ملی فوتبال زنان: «مردانه» و «بی‌توجه به عرف جامعه»

عکس اعضای تیم فوتبال ایران پیش از سفر به تاشکند

در واکنش‌ به طراحی و مدل لباس اعضای تیم ملی فوتبال زنان ایران، خبرگزاری فارس روز شنبه لباس آنها را «خلاف عرف فرهنگی و اجتماعی» کشور توصیف کرد و یک نماینده مجلس خواستار «برخورد قانونی» شد.

اعزام تیم ملی فوتبال زنان ایران که پس از دو سال دوری از مسابقات از رده‌بندی جهانی خارج شده بود و امسال دوباره به رنکینگ فیفا بازگشته است با برخی حواشی مربوط به پوشش اعضای این تیم همراه بوده است.

در تصاویر منتشرشده از اعزام این تیم به رقابت‌های مقدماتی قهرمانی آسیا به تاشکند ازبکستان در روز چهارشنبه، ۲۴ شهریور، زنان ورزشکار ایران با کت و شلوار زنانه تیره‌رنگ دیده می‌شوند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از انتخاب این مدل لباس استقبال کرده و برخی سایت‌های خبری همچون «جماران» این پوشش را «زیبا» نامیدند. سایت «ورزش سه» نیز از فوتبالیست‌های زن ایرانی با عنوان «دخترانِ شیک‌پوش فوتبال ایران» نام برده است.

اما از سوی دیگر پوشش زنان فوتبالیست ایرانی با انتقادهایی نیز از سوی تندروها همراه بوده است.

از جمله خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران روز شنبه، ۲۷ شهریور، لباس اعضای این تیم را «مردانه» و «تلفیق کج‌سلیقگی و بی‌توجهی به عرف جامعه» نامیده و نوشت که تاکنون «تیم‌های ملی ایران با لباس‌هایی با قواعد مشخص در رویدادهای بین‌الملل و برون‌مرزی شرکت کرده‌اند که تشکیل یافته از یک عرف و ادب ملی و دینی بوده است».

این خبرگزاری در ادامه با «بی‌سابقه» خواندن اقدام فدراسیون فوتبال برای طراحی چنین پوششی برای زنان ورزشکار نوشته است که این فدراسیون در جهت «اصلاح» اقدام خود باید اقدام «فوری» کند و این موضوع توسط نهادهای مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

در همین رابطه احمد راستینه، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس گفت: «موضوع طراحی لباس تیم فوتبال بانوان قابل توجیه و چشم‌پوشی نیست و فدراسیون باید پاسخ‌گو باشد.»

آقای راستینه در ادامه با اشاره به «افتخار جوانان ایرانی به فرهنگ عفاف و حجاب» گفته است که «برخی مدیران و مسئولین با تسامح و برنامه‌ریزی به دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند».

این نماینده مجلس با اشاره به حضور یک ورزشکار زن‌ (سمیه حیدری) با چادر بر روی سکوی قهرمانی گفته است که این نوع کارها باید سرلوحه اقدامات مسئولان ما باشد.

آقای راستینه در ادامه بر «پیگیری» موضوع پوشش زنان فوتبالیست ایران، «تذکر شدید به مسئولان ذیربط» و لزوم «اصلاح این رویه» تاکید کرد و گفت: «با کسانی که کوتاهی کرده‌اند حتما باید طبق قانون برخورد شود.»