سینماگران معترض ۳۰۰ نفر شدند

با افزوده شدن امضای صد سینماگر دیگر پای بیانیۀ ۱۰ ماده‌ای سینماگران ایرانی معترض به «اختناق و سانسور»، شمار امضا کنندگان این بیانیه به بیش از سیصد نفر رسید.

بیش از دویست سینماگر در ایران از طیف‌های گوناگون روز ۱۱ آبان، با انتشار این بیانیه تند و صریح، به مواردی چون «اختناق و سانسور، ناتوانی قوه مجریه در اجرای قانون و ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما» اعتراض و اعلام کردند: «بیزاری خود را از سیاست‌های تفتیش شکل و محتوا به هر نحوی اعلام می‌کنیم و خواهان آزادی بیان و اندیشه هستیم».

بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، اصغر فرهادی، پرویز کیمیاوی، جعفر پناهی، رخشان بنی‌اعتماد، مسعود جعفری جوزانی، ابوالحسن داوودی، خسرو معصومی، محمد رسول‌اف، حسن برزیده، عزیز‌الله حمیدنژاد و سعید روستایی از جمله سینماگرانی بودند که امضایشان پای این بیانیه دیده می‌شد.

اکنون، خبرگزاری پانا گزارش داده است که بیش از صد سینماگر دیگر این بیانیه را امضا کرده‌اند، از جمله کیانوش عیاری، تهمینه میلانی، شهاب حسینی، کیومرث پوراحمد، کتایون ریاحی، مهناز افشار، سیروس الوند، علی‌رضا رئیسیان، مستانه مهاجر، خسرو دهقان، امین حیایی و...

«دیواره مرگبار» تعبیری است که سینماگران معترض در این بیاینه برای «سانسور و مراحل دریافت مجوز برای هر بار ساختن فیلم» به کار برده‌ و گفته‌اند: «شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش در وزارت ارشاد، همواره با نگاه سلیقه‌ای و ایدئولوژیک، فیلمسازان را پیش و پس از تولید، ناگزیر به دستکاری در شکل و محتوای آثارشان می‌کنند».

با این حال و همان‌‌گونه که در بیانیه سینماگران آمده است، «این آثار ماه‌ها و سال‌ها در چنگال توقیف و سانسور گرفتار می‌شوند و گاه به حبس سرمایه‌های معنوی و مادی سینماگران تا زمان نامعلومی می‌انجامد».

بیانیه ۱۰ ماده‌ای سینماگران معترض از تندترین و صریح‌ترین مطالبات جمعی سال‌های اخیر سینماگران ایرانی است و قرار گرفتن طیف‌های مختلف سینماگران در کنار یکدیگر اهمیت آن را دوچندان کرده است، با این حال، مسئولان و نهادهای دولتی تا کنون واکنشی به این بیانیه نشان نداده‌‌اند.