عراق تحریم‌های آمریکا علیه رهبر حشدالشعبی را «غیرقابل قبول» خواند

فالح الفیاض در مراسم یادیود کشته شدن قاسم سلیمانی و مهدی ابومهندس در ۱۷ دی ماه در تهران

وزارت خارجه عراق شنبه اقدام دولت آمریکا در قرار دادن فالح الفیاض، رئیس حشد الشعبی در فهرست سیاه تحریمی را «غیر قابل قبول» خوانده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که فالح الفیاض را به دلیل نقش او در نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراضات دو سال گذشته عراق، در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید، فالح الفیاض رهبر یک گروه شبه نظامی است که در سرکوب و قتل صدها نفر از تظاهرکنندگان عراقی نقش داشته است.

گروه حشد الشعبی یا نیروی بسیج مردمی عراق، در برگیرنده مجموعه‌ای از گروه‌های شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه خود ضمن ابراز شگفتی از این اقدام دولت ایالات متحده، گفته است، همه تصمیمات اتخاذ شده وزارت خزانه داری آمریکا را به طور جدی در تعامل با دولت فعلی و آینده آمریکا مورد پیگیری قرار خواهد داد.

به گفته خزانه‌داری آمریکا، فالح فیاض عضوی از هسته مدیریت بحرانی بود که «با حمایت سپاه قدس» جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات در عراق تشکیل شده بود.

اعتراضات گسترده در بغداد و شماری از شهرهای جنوبی عراق در پاییز سال گذشته با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و نفوذ ایران در این کشور آغاز شد.

در این اعتراضات دست‌کم ۴۳۰ معترض کشته شدند، و از همان زمان گزارش‌هایی از دخالت نیروهای حشدالشعبی در سرکوب معترضان منتشر شد.

رهبران حشدالشعبی این اتهام را رد کرده‌اند.