نتانیاهو: ایران مسئول حمله به نفتکش بازرگان اسرائیلی است

یکی از نفتکش‌های متعلق به ایال عوفر، بازرگان اسرائیلی

نخست‌وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه ۳۰ بهمن گفت کشورش ایران را مسئول حملهٔ اخیر به یک فروند نفتکش متعلق به یک بازرگان اسرائیلی می‌داند.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو در نشست دولت خود افزود که ایران «بار دیگر» با حمله به یک نفتکش، «آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی را به خطر انداخته است».

شبکه بی‌بی‌سی فارسی روز ۲۸ بهمن به نقل از منابع نظامی آمریکایی که با خبرنگار این شبکه گفت‌وگو کردند، گزارش داد که یک نفتکش متعلق به ایال عوفر، بازرگان اسرائیلی، روز ۲۱ بهمن هنگام تردد در دریای عرب مورد حمله قرار گرفت.

بیشتر در این باره: رویترز: یک کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عرب هدف حمله قرار گرفته است

این نفتکش با نام «کامپو اسکوئر» متعلق به شرکت زودیاک، یکی از شرکت‌های متعلق به آقای عوفر، با پرچم لیبریا در حرکت بود.

به‌نوشتهٔ رویترز، سایر منابع دفاعی و امنیتی در منطقه گمانه‌زنی کرده‌اند که ایران پشت آن حمله بوده اما از اظهارنظر بیشتر خودداری کردند.

«آمبری اینتلیجنس»، شرکت بریتانیایی امنیت دریایی، گفته بود که پهپادهایی در روز ۲۱ بهمن به دو نفتکش و یک کشتی فله‌بر در دریای عرب حمله کردند. این شرکت احتمال حمله از سوی ایران را عنوان کرد. یکی از کشتی‌های مورد حمله نیز متعلق به امارات است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل روز شنبه ۲۹ بهمن مدعی شد که حمله به نفتکش با پهپادی از مدل شاهد ۱۳۶ صورت گرفته و این اقدام «واکنش ایران» به حملهٔ اخیرِ منتسب به اسرائیل علیه تأسیسات صنایع نظامی در استان اصفهان بوده است. این شبکه مستنداتی برای این ادعا ارائه نکرد.

وزارت دفاع ایران تأیید کرده بود که ریزپهپادهایی روز هشتم بهمن قصد عملیات علیه صنایع نظامی در اصفهان را داشتند اما به‌گفتهٔ این وزاتخانه، «دو ریزپهپاد تهاجمی به حصار تله‌های نصب‌شده بر فراز ساختمان گرفتار شدند و ریزپهپاد سوم آسیب جزئی به سقف یکی از کارگاه‌ها زد».

محمد مرندی، مشاور تیم ایرانی در مذاکرات با غرب، نهم بهمن توئیت کرده بود که عملیات اصفهان شکست خورده اما «اسرائیل و اقلیم کردستان عراق باید یاد بگیرند که تنبیه در راه است».

تابستان امسال نیز گزارش‌هایی در زمینه یک حمله منتسب به عوامل مرتبط با ایران علیه یک کشتی دیگر شرکت‌های آقای عوفر در دریای عمان منتشر شده بود.