انتخابات جدید پارلمان اسرائیل ۱۲ اسفند برگزار می‌شود

در پی شکست چندباره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و رهبر حزب لیکود و بنی گانتس رهبر حزب آبی- سفید در اسرائیل، در تشکیل دولت جدید این کشور، سران احزاب موافقت کردند که انتخابات پارلمانی دیگری برگزار شود.

رسانه‌های اسرائیل سه شنبه ۱۹ آذر خبر دادند که دو حزب اصلی تاریخ ۱۲ اسفند/ دوم مارس را برای انتخابات جدید تعیین کرده‌اند.

این سومین انتخابات این کشور در کمتر از یک سال خواهد بود. ائتلاف آخرین دولت پیشین بنیامین نتانیاهو از بیش از یکسال گذشته با فروپاشی روبرو شد و از آن زمان، دولت او، انتقالی است.

انتخابات فروردین و شهریور، بن بست سیاسی را نشکست و تعیین تاریخ انتخابات سوم در حالی است که دادستانی اسرائیل ماه گذشته در سه پرونده علیه بنیامین نتانیاهو، به اتهام فساد و خیانت در امانت، کیفرخواست صادر کرد.

پس از آن‌که سران هردو حزب بزرگ در هفته‌های گذشته نتوانستند ائتلافی با اکثریت لازم را برای تشکیل دولت بدست آورند، رییس جمهوری این کشور سه هفته پیش، برای نخستین بار در تاریخ تشکیل دولت‌ها، از مجلس این کشور خواست سیاستمداری را که موفق به این کار شود، معرفی کند. اما کنست نیز در این ماموریت شکست خورد.

از آنجا که مهلت مجلس شامگاه چهارشنبه ۲۰ آذر به پایان می‌رسد و بن‌بست سیاسی برطرف نشده، تاریخ انتخابات جدید مورد موافقت همگانی قرار گرفته است.