اسرائیل به چهار کشور اروپایی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین هشدار داد

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل

اسرائیل روز دوشنبه به چهار کشور اروپایی گفت که طرح آنها برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی «جایزه‌ای برای تروریسم» است که شانس حل و فصل مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از طریق مذاکره را کاهش می‌دهد.

اسپانیا روز جمعه اعلام کرده بود که برای دستیابی به صلح در خاورمیانه، با ایرلند، مالت و اسلوونی به توافق رسیده است که گام‌های اولیه را در جهت به رسمیت شناختن کشوری مستقل فلسطین در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه بردارند.

غزه سال‌هاست تحت حاکمیت گروه افراطی حماس قرار دارد که مخالف صلح با اسرائیل است، گروهی که ایالات متخده و بسیاری از کشورهای غربی آن را تروریستی می‌‌دانند. حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در روز ۷ اکتبر به آغاز جنگی ویرانگر در غزه منجر شد که به خشونت‌ها در کرانه باختری نیز دامن زده است.

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به رسمیت شناختن کشور فلسطین پس از کشتار ۷ اکتبر، حاوی این پیام به حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی فلسطینی است که واکنش به حملات تروریستی مرگبار علیه اسرائیلی‌ها صرفا یکسری ژست‌های سیاسی خواهد بود.»

وی سپس تاکید کرد که حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین امکان پذیر خواهد بود و هر گونه اقدام برای به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی تنها دستیابی به راه‌حل را سخت می‌کند و بی‌ثباتی را در منطقه افزایش می‌دهد.

دولت اسرائیل که ائتلافی شامل گروه‌های راست افراطی حامی شهرک‌سازی است، با تشکیل کشور فلسطین مخالفت کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن