یک فرمانده ارشد سپاه در «حمله اسرائیل» به سوریه کشته شد؛ سپاه و رئیسی تهدید به «انتقام» کردند

تصویری که رسانه‌های ایران از سید رضی موسوی (چپ) در کنار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، منتشر کرده‌اند

رسانه‌های ایران روز دوشنبه چهارم دی از کشته شدن سید رضی موسوی، یک فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، در «حمله هوایی اسرائیل» به دمشق، پایتخت سوریه، خبر دادند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ‌ایرنا، گفته است او از «مستشاران نیروی قدس سپاه» بود که در زمینه «پشتیبانی از محور مقاومت در سوریه» فعالیت می‌کرد.

مقام‌ها و رسانه‌های ایران گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را با عناوینی مانند «محور مقاومت» معرفی می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره از حضور نیروهای نظامی خود در سوریه به عنوان «مستشاری نظامی» یاد می‌کند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز خبر داده که رضی موسوی از قدیمی‌ترین مستشاران سپاه در سوریه و «از همراهان» قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، بوده که روز دوشنبه در حمله اسرائیل به منطقه زینبیه دمشق کشته شد.

رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی نوشته‌اند که رضی موسوی از دهه ۱۳۷۰ «مسئول پشتیبانی و لجستیک نیروی قدس سپاه در سوریه» بوده و نقش مهمی در حفظ حکومت بشار اسد بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه داشته است.

او همچنین «مسئول پشتیباتی جبهه مقاومت در لبنان و سوریه» معرفی شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه جزئیاتی از نحوه کشته شدن این فرمانده سپاه پاسداران بیان کرده است.

حسین اکبری به شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران گفته که سید رضی موسوی تا ساعت دو بعدازظهر دوشنبه در سفارت جمهوری اسلامی در دمشق بوده و «پس از پایان کار خود به سمت منزلش حرکت کرد و ساعت ۱۶:۱۰ دقیقه امروز در محل اقامت خود» توسط اسرائیل «با سه موشک هدف قرار گرفت و به شهادت رسید».

به گفته سفیر ایران، این فرمانده سپاه هنگام هدف قرار گرفتن «به تنهایی در منزل حضور داشت» و «همسرش در مدرسه به عنوان معلم مشغول به کار بود».

بیشتر در این باره: مقام اسرائیلی انجام ۲۰۰ حمله نظامی به اهدافی در خاک سوریه را تایید کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی گزارش داده که «سید رضی موسوی» نام مستعار این فرمانده سپاه بوده و او مسئولیت هماهنگی نظامی بین تهران و دمشق را بر عهده داشته است.

مقام‌های ایرانی بارها گفته بودند که حملات اسرائیل به سوریه بی‌پاسخ نمی‌ماند، از جمله وزیر خارجه ایران که هشتم شهریور امسال حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب در سوریه را محکوم کرد و گفت که به این اقدامات پاسخ داده خواهد شد.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نیز آذرماه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به هدف قرار گرفتن پایگاه‌هایش در سوریه گفته بود: «حملات اسرائیل به پایگاه‌های ایرانی در سوریه، هیچ وقت بدون پاسخ نمانده و بی پاسخ نخواهد ماند».

این در حالی است که حملات اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه از سال‌ها پیش در جریان بوده ولی گزارشی در مورد پاسخ ایران به این حملات منتشر نشده است.

یک مقام رسمی ارتش اسرائیل شهریور سال ۹۷ اعلام کرد که این کشور در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ بار به اهدافی که عمدتا متعلق به جمهوری اسلامی ایران در سوریه بوده، حمله کرده است.

تهدید سپاه و ابراهیم رئیسی به انتقام گرفتن

در واکنش به کشته شدن رضی موسوی، ‌سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بی‌تردید رژیم غاصب و متوحش صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت.»

سپاه پاسداران علت کشته شدن این فرمانده را «حمله موشکی» اسرائیل اعلام کرده و به شکل رسمی او را «مسئول پشتیباتی جبهه مقاومت در سوریه» معرفی کرده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، نیز در پیامی کشته شدن موسوی را «تسلیت» گفت و این اقدام را «نشانه دیگری از سرخوردگی، عجز و ناتوانی» اسرائیل دانست و افزود این کشور «قطعا تاوان این جنایت» را خواهد داد.

بیشتر در این باره: موساد از خنثی کردن حملات طراحی شده نیروی قدس علیه اهداف اسرائیلی خبر داد
واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی

کشته شدن رضی موسوی بازتاب گسترده‌ای در صفحات هواداران حکومت جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

برخی از حساب‌های شبکه ایکس (توئیتر سابق) بخش‌هایی از یک مستند را منتشر کرده‌اند که در آن رضی موسوی به نقل از قاسم سلیمانی می‌گوید تو هم «پیر» شده‌ای و باید «شهید» شوی.

برخی افراد هم خواستار واکنش جمهوری اسلامی به کشتن این فرمانده ارشد سپاه توسط اسرائیل و «انتقام» شده‌اند.

بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در دی‌ماه سال ۹۸ در عراق به فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مقام‌های ایرانی از «انتقام سخت» سخن گفتند و چند موشک به سمت پایگاه عین‌الاسد که محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق بود،‌ شلیک کردند.

حساب منسوب به شبکه افق تلویزیون دولتی ایران در شبکه ایکس، به نقل از یک فرمانده دیگر نیروی قدس سپاه خبر داد که اسرائیل هفته گذشته نیز همین مکان را هدف قرار داده بود، ولی آقای موسوی در آن محل نبود.

جعفر اسدی در ادامه مدعی شده است که این بار اسرائیل به کمک «جاسوس‌ها» توانست مکان دقیق حضور رضی موسوی را شناسایی کند.

کاربران دیگری در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند سپاه پاسداران که در داخل ایران به سرکوب مردم، فعالان سیاسی و رسانه‌ها مشغول است، در عرصه نظامی توان دفاع از نیروهای خود را ندارد.

برخی دیگر نیز گفته‌اند بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در دی‌ماه ۹۸، در دی‌ماه امسال یک فرمانده مهم دیگر نیروی قدس سپاه در خارج از مرزهای ایران کشته شد.

جنگ پنهان اسرائیل و ایران در سال‌های گذشته

بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، اسرائیل از دهه ۱۳۸۰ برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران اقداماتی انجام داده است.

رخنه دادن ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران، خرابکاری تیرماه ۹۹ در سایت نطنز، سرقت اسناد اتمی ایران و انتقال آن به اسرائیل که با هدف «متقاعد کردن» دونالد ترامپ به خروج آمریکا از برجام انجام شد و «ترور دانشمندان هسته‌ای» ایران در طول چند سال از جمله این اقدامات عنوان شده است.

این اقدامات به شکل رسمی توسط مقام‌های امنیتی اسرائیل تأیید نشده است.

از سوی دیگر، ایران نیز در سال‌های اخیر به انجام چند حمله سایبری به تاسیسات نظامی و غیرنظامی اسرائیل متهم شده است و با استفاده از گروه‌های نیابتی خود مانند حزب‌الله لبنان، حماس و اخیرا حوثی‌ها در یمن حملاتی علیه اهداف اسرائیل انجام داده است.

جمهوری اسلامی همچنین متهم است که در حمله به اتباع اسرائیلی در کشورهای مختلف و حملات پهپادی به کشتی‌های تجاری این کشور دست داشته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، رویترز و رادیو فردا/ع.م/ک.ر