کشته شدن چهار فلسطینی در تیراندازی نیروهای اسرائیلی

نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن (عکس از آرشیو)

وزارت بهداشت تشکیلات خودگران فلسطین از کشته شدن چهار شهروند فلسطینی در جریان تیراندازی نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن خبر داد.

‌هم‌زمان ارتش اسرائیل اعلام کرد صبح روز پنج‌شنبه ۱۷ آذرماه در حال انجام عملیات دستگیری در شهر جنین در شمال کرانه باختری بود که نیروهای نظامی آن هدف آتش قرار گرفته و سپس با شلیک مستقیم پاسخ دادند.

شبه‌نظامیان وابسته به گروه جهاد اسلامی در منطقه جنین و کمپ آوارگان اطراف آن پایگاه دارند و ارتش اسرائیل طی ماه‌های گذشته حملات خود به این منطقه را افزایش داده است. هفته گذشته نیز یکی از فرماندهان جهاد اسلامی به همراه یک شبه نظامی وابسته به گروه فتح در جریان حمله اسرائیل به این منطقه کشته شدند.

با این‌حال، خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین، وفا، گزارش داده است که تقابل و درگیری‌های خشونت‌آمیز میان نیروهای اسرائیلی و «ساکنان منطقه» اتفاق افتاده و سه نفر به اسامی عطا شلبی ۴۶ ساله، تارک الدمج ۲۹ ساله و صدقی زاکارنه ۲۹ ساله کشته و ۱۷ نفر نیز بازداشت شدند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد هنوز مشخص نیست آیا این افراد ارتباطی با گروه‌های شبه‌نظامی دارند یا نه، اما تصاویر منتشر شده قدیمی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دو نفر از افراد کشته شده، سلاح در دست دارند.

این گزارش می‌افزاید در سال جاری، ۱۴۰ فلسطینی در کرانه غربی رود اردن و شرق اورشلیم در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۶ است.

اسرائیل می‌گوید اکثر کشته شده‌ها اعضای گروههای شبه‌نظامی هستند، اما برخی از کشته شدگان جوانانی هستند که در مواجهه با ارتش اسرائیل با پرتاب سنگ مقابله کرده‌اند و برخی نیز در درگیریها حضور نداشته‌اند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس. د.خ