تغییر برنامه سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل به دلیل اعتراضات سراسری در این کشور

لوید آستین در سفر به عراق

مقامات آمریکایی و اسرائیلی روز چهارشنبه گفتند، تظاهرات سراسری در اسرائیل باعث تغییر در برنامه سفر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به اسرائیل شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مقامات می‌گویند، انتظار می‌رود اعتراضات سراسری علیه برنامه اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو در روز پنجشنبه در اسرائیل، ترافیک در این کشور را فلج کند.

طبق این گزارش٬ قرار بود که لوید آستین برای سفری یک روزه از مصر وارد اسرائیل شود. اما به دلیل این تظاهرات سراسری او نمی تواند با مقامات اسرائیلی در اورشلیم یا در ساختمان وزارت دفاع در مرکز تل آویو دیدار کند. به همین دلیل قرار است این دیدار در کارخانه ای در نزدیکی فرودگاه بین المللی اسرائیل برگزار خواهد شد.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که تغییر محل دیدار لوید آستین با مقامات اسرائیل به دنبال درخواست وزارت دفاع اسرائیل صورت گرفت.

مقامات اسرائیلی همچنین گفته‌اند انتظار می‌رود روز پنجشنبه تظاهرات گسترده‌ای در اطراف ساختمان وزارت دفاع اسرائیل برگزار شود.

صدها هزار اسرائیلی در دو ماه اخیر علیه لایحه اصلاحات قضایی اعتراض کرده‌اند. بزرگ‌ترین تظاهرات، شنبه‌شب گذشته با شرکت حدود ۲۵۰ هزار تن برگزار شد. اما بنیامین نتانیاهو تظاهرکنندگان را «هرج‌ومرج‌طلبان» و پسر او، مخالفان پدرش را «تروریست» نامیده است.

سازمان‌دهندگان این اعتراضات بنیامین نتانیاهو را به تضعیف نهادهای دموکراتیک اسرائیل متهم کردند.

بنیامین نتانیاهو اکنون ششمین دوره نخست وزیری خود را با تشکیل یک ائتلاف از تندروهای مذهبی دست راستی که اکثریت را در پارلمان این کشور در اختیار دارند، آغاز کرده است.

منتقدان می‌گویند٬ طرح‌های دولت جدید اسرائیل برای اصلاحات در قوه قضائیه این کشور کنترل قوه مجریه بر تعیین قضات و سایر مقام‌های دستگاه قضایی را افزایش و اختیارات دیوان عالی در زمینه لغو مصوبات و یا صدور حکم علیه اقدامات دولت را محدود خواهد کرد.