انتقاد مشاور ارشد بایدن از اقدام دولت ترامپ در تروریستی اعلام کردن حوثی‌ها

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، از اقدام دولت دونالد ترامپ در تروریستی اعلام کردن شبه نظامیان حوثی یمن انتقاد کرده است.

جیک سالیوان در توییتی در واکنش به بیانیه سناتور جمهوری‌خواه تاد یانگ، عضو کمیته روابط خارجی سنا، این انتقاد را مطرح کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که ایالات متحده شورشیان حوثی را به فهرست گروه‌های تروریستی خود افزوده است و این تصمیم روز ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) در آخرین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به اجرا درمی‌آید.

تاد یانگ در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام مایک پومپئو ، گفته است، در فهرست تروریستی قرار دادن شبه نظامیان حوثی گام نادرست دیگری در راهبرد نادرست سال‌های اخیر ایالات متحده در درگیری در یمن است.

جیک سالیون در توییتر خود در واکنش به این بیانیه نوشته است، با سناتور تد یانگ درباره تصمیم دقایق آخر برای تروریستی قلمداد کردن جنبش حوثی موافقم. فرماندهان حوثی‌ها را می‌بایست پاسخگوی (اعمالشان) کرد، اما در فهرست قرار دادن کل سازمان فقط درد و رنج مردم یمن را تشدید می‌کند و بر سر راه دیپلماسی حیاتی برای پایان دادن به جنگ مانع ایجاد می‌کند.

در همین زمینه، سه مقام ارشد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از دولت آمریکا خواستند تصمیم تروریستی قلمداد کردن حوثی‌ها را لغو کند و هشدار دادند که این تصمیم خطر قحطی گسترده در یمن را افزایش داده و به اقدامات دیپلماتیک برای دستیابی به صلح لطمه می‌زند.

سازمان ملل یمن را بزرگترین فاجعه بشری در جهان می‌داند و طبق ارزیابی‌های این نهاد حداقل ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

برخی از رسانه‌های بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.