واکنش ژاپن به رژه اخیر کره شمالی: دفاع موشکی خود را تقویت می‌کنیم

یک پایگاه نظامی در ژاپن

ژاپن، روز دوشنبه ۲۱ مهر، وعده داد که به منظور آمادگی برای پاسخ‌گویی در برابر هر گونه تهدید احتمالی از سوی جنگ‌افزارهای «متنوع و پیچیده» کره شمالی، توان موشکی خود و ظرفیت «بازدارندگی» آن را تقویت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاتو کاتسونوبو، دبیر اول کابینه ژاپن، در نشست خبری روز دوشنبه خود اظهار داشت:‌ «به منظور مقابله با تهدیدهایی که متنوع و پیچیده‌اند، شدیدا مشغول تقویت ظرفیت بازدارندگی جامع موشکی خود هستیم.»

او از ارائه جزئیات درباره تحلیل و بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان ژاپن در مورد موشک‌های رونمایی‌شده از سوی کره شمالی خودداری کرد. آقای کاتسونوبو صرفا به بیان این نکته اکتفا کرد که ژاپن به همکاری خود با آمریکا و سایر کشورهایی که نگران فعالیت‌های موشکی کره شمالی‌اند، ادامه خواهد داد.

کره شمالی، روز شنبه ۱۹ مهر، در رژه‌ای که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران در پیونگ یانگ برگزار شد، از جدیدترین موشک قاره‌پیمای خود رونمایی کرد؛ موشکی که گفته می‌شود قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای به وزن حدودا سه تُن است.

این در حالی است که برخی کارشناسان احتمال می‌دهند جنگ‌افزار رونمایی‌شده صرفا نسخه‌ای بدلی از موشک‌های در دست توسعه کره شمالی باشد. با این همه، رژه اخیر حاکی از تداوم تلاش این کشور برای ارتقای ظرفیت‌های تسلیحاتی خود در دورانی است که «دیپلماسی هسته‌ای» با آمریکا،‌ به بن‌بست‌رسیده قلمداد می‌شود.