فایل صوتی ظریف؛ قوه قضائیه از تفهیم اتهام و ممنوع‌الخروجی چند نفر خبر داد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران می‌گوید در پرونده مربوط به انتشار فایل صوتی محرمانه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، «افرادی» ممنوع از خروج و برخی نیز «تفهیم اتهام» شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیلی روز سه‌شنبه، ۲۵ خرداد گفته «افراد متعددی که مرتبط با پرونده بودند از آنها به عنوان مطلع تحقیق شد. برخی که در مظان اتهام بودند ممنوع الخروج شدند.»

به گفته وی، «برخی از افراد هم که در مظان اتهام بودند تفهیم اتهام شدند و قرار تامین برای آنها صادر شده و با قرار تامین آزادند.»

این مقام قضایی اشاره به جزئیات این پرونده از جمله تعداد افرادی که مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و نیز پست دولتی آنها نکرده است.

پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی از تشکیل پرونده‌ای در دادسرای تهران و رسیدگی «تیم‌های تخصصی قضایی، امنیتی و اطلاعاتی» به انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف خبر داده بود.

انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز بازتاب گسترده‌ای در عرصه سیاست ایران داشت.

حسام‌الدین آشنا پس از انتشار این فایل و جنجال‌هایی که بر سر آن در فضای سیاسی ایران ایجاد شد، از سمت ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری«استعفا» کرده است.

محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح می‌کند و می‌گوید که برخی از این سیاست‌ها از جمله سیاست‌های مربوط به سوریه ناشی از «اراده روسیه» بوده است.

به گفته آقای ظریف، حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی دولت روحانی متهم کرد.

آقای ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بوده است.

با استفاده از گزارش فارس و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ