«تشدید فضای امنیتی» و برپایی گسترده ایست بازرسی در شهر جوانرود

شهر جوانرود استان کرمانشاه که در جریان اعتراضات سراسری صحنه تظاهرات مکرر و گسترده ضد حکومتی بوده است، روز و شامگاه شنبه هشتم بهمن ماه باردیگر شاهد تشدید فضای امنیتی و برپایی ایست بازرسی‌های متعدد در سطح خیابان‌ها و میادین و همچنین مبادی ورودی و خروجی شهر بود.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو در همین ارتباط با انتشار ویدئویی، خبر داد که نیروهای امنیتی اقدام به برپایی ایست بازرسی‌های متعدی در مبادی ورودی و خروجی شهر جوانرود کرده‌اند.

در این ویدیو، نیروهای مسلحی که یونیفرمی مشابه یونیفرم نیروی زمینی سپاه پاسداران بر تن دارند در یکی از پست‌های ایست بازرسی، در حال متوقف کردن و بازرسی کامل خودروها دیده می‌شوند.

همزمان ویدئوی دیگری نیز در شبکه‌های اجتماعی درباره وضعیت شهر جوانرود در شامگاه شنبه منتشر شد که در آن صدای مکرر تیراندازی و در چند مورد رگبار مسلسل شنیده می‌شود.

از سوی دیگر مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با انتشار اطلاعیه‌ای، برخی خبرهای غیر رسمی درباره «حمله به کلانتری فرماندهی انتظامی شهرستان جوانرود» را رد کرد اما وقوع درگیری مسلحانه در این شهر را تایید کرد و این درگیری را مرتبط با «قاچاق» خواند.

در اطلاعیه فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه عنوان شده است که «نیروهای انتظامی حین گشت زنی در جوانرود و رویت خودرو حامل قاچاق آشکار در سطح حوزه استحفاظی، بلافاصله نسبت به بررسی موضوع و تعقیب افراد قاچاقچی اقدام کردند و پس از توقیف و انتقال محموله قاچاق، افراد قاچاقچی با ماموران به صورت مسلحانه درگیر که با اقدام به موقع و قاطعانه پلیس، زمین‌گیر» شدند.

این اطلاعیه افزود که «علاوه بر توقیف محموله قاچاق، دو دستگاه خودرو نیز توقیف شده، دو نفر دستگیر و یک قبضه سلاح بکار رفته در این درگیری کشف و به مقر انتظامی» منتقل شده‌اند.

فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در اطلاعیه خود تاکید کرد که «این درگیری بدون هرگونه خسارت جانی و مالی» خاتمه یافته است.

از سوی دیگر برخی کانال‌های تلگرامی در استان کردستان نیز گزارش دادند که شامگاه شنبه ۸ بهمن‌ماه، «نیروهای نظامی» در محدوده شهر جوانرود به خودروی یک کاسبکار تیراندازی کردند.

در این گزارش‌ها عنوان شده که خودروی این کاسبکار به ظن حمل کالای قاچاق، هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفته و راننده این خودرو نیز از سوی این نیروها بازداشت شده است.

شهر جوانرود در استان کرمانشاه از اولین روزهای آغاز اعتراضات سراسری از جمله شهرهایی بود که با برپایی تظاهرات مکرر و گسترده ضد حکومتی، به این اعتراضات پیوست، و تعدادی از مردم این شهر در جریان اعتراضات خیابانی به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

در جریان چهلم هفت تن از معترضان کشته شده جوانرود در دهم دی ماه نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با محاصره آرامستان این شهر، از حضور مردم بر مزار معترضان کشته شده جلوگیری کردند و دست‌کم یک نفر را با شلیک مستقیم گلوله کشتند و تعدادی از مردم را نیز مجروح کردند.