انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواستار آزادی کیوان صمیمی و عالیه مطلب‌زاده شد

عالیه مطلب‌زاده و کیوان صمیمی، فعالان رسانه‌ای و از اعضای انجمن «دفاع از آزادی مطبوعات»

انجمن «دفاع از آزادی مطبوعات» در سالگرد زندانی‌ شدن کیوان صمیمی و عالیه مطلب‌زاده، فعالان رسانه‌ای و از اعضای این انجمن، در بیانیه‌ای خواهان آزادی آن‌ها و سایر روزنامه‌نگاران و کنشگران مدنی زندانی در ایران شد.

در بیانیه‌ این انجمن با اشاره به «پیشینه‌ روشن در کنش‌گری قانونمند» آقای صمیمی و خانم مطلب‌زاده آمده است که آن‌ها به دلیل «دفاع از آزادی‌های قانونی و حقوق مشروع مصرح در قانون اساسی، نه تنها از آزادی محروم و در کنج سلول‌های اوین محبوس، بلکه حتی در زندان نیز به کیفر مضاعف محکوم شدند، به نحوی که حقوق ابتدایی مربوط به زندانیان را نیز از ایشان دریغ کرده‌اند».

در ادامه این بیانیه با اشاره به این که جای «نمایندگان شجاع و دلسوز جامعه مدنی و خانواده مطبوعات زندان نیست» از دستگاه قضایی خواسته شده که اگر «دلیلی مستدل و سندی مستند بر خلاف این ادعا دارد به دادگاه افکار عمومی عرضه کند و در غیر این صورت این فعالان رسانه‌ای را هر چه سریع‌تر آزاد کند».

در بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات همچنین با اشاره به شرایط جسمی خانم مطلب‌زاده و آقای صمیمی و برخوردار نبودن آن‌ها از حق تماس تلفنی و دسترسی به درمان و مرخصی درمان هشدار داده شده که «مسئولیت هرگونه پیامد سوء در این زمینه بر عهده کسانی است که با اعمال نفوذ و فشار غیر قانونی در پرونده، حتی بعد از صدور و اجرای حکم، مانع بهره‌مندی این دو همکار گرامی از حقوق حداقلی زندانیان شده‌اند».

کیوان صمیمی، زندانی سیاسی، عضو کانون نویسندگان ایران و سردبیر نشریه ایران فردا، به دنبال شرکت در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر در اردیبهشت ۱۳۹۸ در برابر ساختمان مجلس، ابتدا بازداشت و چند ماه بعد، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

او از ۱۷ آذر ۱۳۹۹ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

خانم مطلب‌زاده، نایب‌ رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران و از اعضای عضو کمپین «یک میلیون امضا» نیز در سال ۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران محاکمه و از بابت دو اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در در دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز تایید شد.

او ۲۰ مهر ۱۳۹۹ برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد و هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برد.