علی خامنه‌ای در میانه اعتراضات خواستار «بازسازی انقلابی» ساختار فرهنگی کشور شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۵ آذر در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» شد.

علی خامنه‌ای در میانه اعتراضات به نقض گسترده حقوق انسانی، آزادی بیان، حریم شخصی و کرامت شهروندی توسط جمهوری اسلامی، اظهار داشت: منظور از بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی، «تغییر فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند».

او همچنین خواستار «مهندسی صحیح فرهنگی» شد و آن را کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی خواند.

این خواسته علی خامنه‌ای در حالی است که دستگاه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته به رغم دریافت بودجه‌های کلان، کمترین نفوذ را بر جامعه داشته‌اند و با وجود تبلیغات گسترده، مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی به پایین‌ترین حد خود رسیده است و معترضان در سال‌های اخیر بویژه سه ماه اخیر خواستار براندازی آن شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با هدایت «هزاران تشکل»، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش «فرهنگ قناعت و عدم اسراف» شود.

انتظار برای گرایش مردم به «قناعت» در حالی است که جامعه با فقر گسترده، تورم افسارگسیخته و فساد گسترده حکومتی مواجه است و فقط هزینه عدم‌النفع و افت صادرات نفت کشور در ۹ ماهه امسال به حدود ۷۰ میلیارد دلار می‌رسد که دو برابر بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۱ است.

همچنین آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که طی هشت سال منتهی به ابتدای سال ۲۰۲۱، حجم اقتصاد کشور از نزدیک به ۶۵۰ میلیارد دلار به ۲۳۰ میلیارد دلار سقوط کرده و نرخ دلار نیز طی یک دهه گذشته از زیر ۱۳۰۰ تومان به بالای ۳۶ هزار تومان رسیده است؛ به عبارتی طی ۱۰ سال، ریال ایران ۹۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است.