محمد خاتمی: نمی‌توان حجاب را به زور به جامعه تحمیل کرد

محمد خاتمی (آرشیو)

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و از چهره‌های اصلی اصلاح طلبان٬ با تمایز قائل شدن بین «عفاف» و «حجاب» تاکید کرد که حجاب را «با زور» نمی‌توان به جامعه تحمیل کرد.

به گزارش روز جمعه ۱۹ خرداد وب سایت جماران، این مقام پیشین جمهوری اسلامی در دیدار جمعی از فعالان مسایل زنان و بانوان فعال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، گفت: «ما از جامعه‌ عفیف حمایت می‌کنیم اما به آن معنا نیست که عفت را با حجاب یکی بدانیم و آن را به زور به جامعه تحمیل کنیم.»

محمد خاتمی با اشاره به آیه‌ای از قران مبنی بر این که «در دین اجباری نیست»، اضافه کرد: «یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد.»

در حالی محمد خاتمی گفته است که «حجاب را نمی‌توان به زور» به جامعه تحمیل کرد که حجاب اجباری زنان یکی از موضوع‌های محوری برای جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود و بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی از آن با عنوان «خط قرمز نظام» نام می‌برند.

حکومت جمهوری اسلامی پس از اعتراضات سراسری اخیر دور تازه‌ای از سخت‌گیری برای اعمال حجاب اجباری را شروع کرده است. همزمان قوه قضائیه و دولت سیزدهم «لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف» را به مجلس ارائه کرده‌اند که برای تشدید فشار برای تحمیل حجاب در کشور است.

این لایحه مجازات‌های سنگینی برای شهروندان بابت رعایت نکردن حجاب اجباری در نظر گرفته است که مجازات‌هایی مانند محرومیت از خدمات اینترنتی، تعطیلی کسب‌وکارها و توقیف خودرو را در بر می‌گیرد.

منتقدان می‌گویند این لایحه برای تشدید فشار بر زنان جهت تن دادن به پوشش مورد نظر حکومت و مجبور کردن شهروندان به اعمال حجاب اجباری در نظر گرفته شده است.

اما اعتراضات سراسری«زن، زندگی، آزادی» و اقدامات مدنی زنان در اعتراض به اجباری بودن آن تلاش‌های جمهوری اسلامی برای اعمال حجاب اجباری را به چالش کشیده‌اند.ارائه «لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف» از جمله اقدامات جمهوری اسلامی برای تشدید سختگیری‌های حجاب اجباری بدون دامن زدن به بسیج بیشتر مخالفان ارزیابی شده است.