کارخانه «کیان‌تایر» تعطیل شد؛۱۲۰۰ کارگر بیکار شدند

کارخانه کیان تایر به تولید تایر خودروهای نظامی و حتی تایر با اندازه‌های بزرگ و خاص مشهور بود.

کارخانه لاستیک‌سازی «کیان تایر» که به‌نوعی بزرگترین تولیدکننده تایرهای معدنی و دامپتراک کشور محسوب می‌شد به‌دلیل بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و مشکلات مالی و مواد اولیه، تعطیل شد.

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه ۲۴ فروردین با انتشار این خبر گزارش داد که از چند روز پیش در کارخانه به روی کارگران بسته شد تا حدود یک‌هزار و ۲۰۰ خانواده با معضل بیکاری مواجه شوند.

این گزارش از قول یک مقام «آگاه» می‌افزاید کارخانه کیان تایر که در «منطقه چهاردانگه» استان تهران واقع شده است در دهه ۷۰ به بخش خصوصی واگذار شد، اما همان زمان هم به‌نظر می‌آمد که خریدار «به طمع اراضی ارزشمند» این مجموعه آن را در اختیار گرفته باشد.

این شرکت که تولیدکننده تایرهای مورد نیاز بخش معدن محسوب می‌شود، به تولید سایر تایرهای کشاورزی و سواری، تایر خودروهای نظامی و حتی تایرهای با اندازه‌های بزرگ و خاص مشهور بود، اما هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری خاصی در آن انجام نشد.

ایرنا می‌نویسد به دلیل عدم بازپرداخت بدهی تسهیلات بانکی از جمله به بانک سپه و بانک کشاورزی، این کارخانه از مالک خصوصی آن خلع ید شده بود و از چند سال پیش با مدیریت دولتی اداره می‌شد و حتی شنیده شد که مالک خصوصی آن در بازداشت به سر می‌برد.

‌ظرفیت اسمی این شرکت سالانه ۱۵ هزار تن لاستیک است و تا بهمن‌ پارسال هرچند به صورت محدود، تولید ادامه داشت.

خبرگزاری صدا و سیما نیز می‌نویسد از دو سال پیش این کارخانه اعلام ورشکستگی کرده، در حالی که به گفته کارگران روزانه حدود ۷۰ تن تولید لاستیک داشته است.

کارگران این مجموعه در روزهای گذشته مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمعاتی داشته‌ و خواهان تعیین تکلیف مالکیت مجموعه شده بودند.

با استفاده از گزارش ایرنا، صداوسیما، ایلنا/د.خ/ک.ر