مقام مسئول: محموله کیوی از امارات به هند رفته بود، در امارات به قرنطینه اهمیت نمی‌دهند

عکس آرشیوی است

مدیر سازمان حفظ نباتات ایران روز جمعه ضمن اشاره به این که مسئله صادرات کیوی به هند حل شده، دلیل مرجوع شدن محموله کیوی ایران از این کشور را «نبود قرنطینه در امارات» اعلام کرد.

شاهپور علایی مقدم، سرپرست سازمان حفظ نباتات، روز جمعه، ۱۷ دی دلیل مرجوع شدن کیوی ایران به هند را «شپشک توت سفید» عنوان کرده و گفت که این محموله در فرایند انتقال به هند در امارات و به دلایل نبود «شرایط قرنطینه» به این آفت آلوده شده است.

به گفته این مقام مسئول، بعد از مذاکره با هند صادرات کیوی به این کشور از سر گرفته شده است.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان ایران، روز ۲۰ آذر اعلام کرده بود که هند به دلیل «مطابق نبودن استانداردهای کیوی ایران» خرید این محصول را متوقف کرده است.

آقای دارایی‌نژاد همچنین گفته بود که برخی کشورهای واردکننده محصولات ایران دیگر تاییدیه سازمان «حفظ نباتات ایران» برای ورود محصولات کشاورزی را قبول ندارند و ایران باید بنا به کیفیت و استانداردهای آنها تولید کند.

سرپرست سازمان حفظ نباتات به این مسئله پاسخی نداده است.

در ماه‌های گذشته، ممنوعیت واردات فلفل ایران از سوی روسیه و بازگرداندن محموله سیب‌زمینی ایران از ازبکستان و ترکمنستان به کشور هم خبرساز شده است.

در ارتباط با مرجوع شدن پی در پی محصولات کشاورزی ایرانی، برخی فعالان بخش خصوصی استفاده از سموم خطرناک وارداتی از چین و باقی ماندن آن در محصول نهایی را که برای سلامت انسان خطرناک است به‌عنوان دلایل اقدام کشورهای هدف اعلام کردند.

با این حال سرپرست سازمان حفظ نباتات ضمن بیان این که «کودهای شیمیایی در حیطه کاری این سازمان نیست و او نمی‌تواند در این باره اظهارنظر کند»، مدعی شده که «سم و کود موجود در کشور با استانداردهای جهانی مطابقت دارد».