رایزنی ایران با کره جنوبی بر سر استفاده از پول‌های بلوکه‌شده برای پرداخت حق عضویت در سازمان ملل

منابع دولتی کره جنوبی از تداوم رایزنی این کشور با ایران، آمریکا و سازمان ملل متحد برای پرداخت بدهی تهران به این سازمان از محل پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور خبر می‌دهند.

برخی منابع آگاه کره جنوبی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود روز پنج‌شنبه، ۳۰ دی بدون اشاره به زمان دقیق پرداخت این بدهی به خبرگزاری یونهاپ گفته‌اند که این رایزنی‌ها ادامه دارد.

این اولین بار نیست که خبر استفاده از منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل مطرح می‌شود.

پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارج ایران خرداد امسال گفته بود: «مسیر برداشت مبلغ حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد از حساب ایران در بانک کره‌ای و انتقال آن به حساب سازمان ملل در سئول هموار شده و این پرداخت به‌زودی انجام خواهد شد».

با وجود این، دبیرکل سازمان ملل روز ۲۱ دی در نامه‌ای به مجمع عمومی این سازمان، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی نام برد که به دلیل تأخیر طولانی در پرداخت بدهی‌های‌شان، حق رأی خود را در این سازمان دست داده‌ است.

در واکنش به اعلام رسمی این خبر، سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شده بود که دلیل تأخیر دوساله ایران برای پرداخت بدهی سازمان ملل متحد «تحریم‌های آمریکا» بوده است.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته و با آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام، دولت آمریکا برخی تحریم‌ها علیه ایران را تسهیل کرده، از جمله وزارت خارجه کره‌ جنوبی ۲۲ دی‌ اعلام کرد که آمریکا به دولت این کشور مجوز داده تا غرامت معوقه یک شرکت ماشین‌سازی ایرانی به مبلغ «دست‌کم ۶۳ میلیون دلار» را پرداخت کند.

حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از محل فروش نفت به کره جنوبی، سال‌ها است که در بانک‌های سئول مسدود شده و آزادی آن‌ها نیازمند اجازه ایالات متحده و احیای برجام است.

علاوه بر این، مقامات دولت حسن روحانی در مصاحبه‌های مختلفی از انسداد سه میلیارد دلار در ژاپن، پنج میلیارد دلار در عراق، ۲۰ میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار در لوکزامبورگ خبر داده بودند.

با این حال تاکنون رقم دقیقی از مقدار پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها به صورت رسمی اعلام نشده است.