آناتولی چوبایس، الیگارش‌ روس، از سمت نماینده ویژه پوتین استعفا داد

آناتولی چوبایس، معمار اصلاحات اقتصادی روسیه پس از شوروی

دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که آناتولی چوبایس، معمار اصلاحات اقتصادی روسیه پس از شوروی، از سمت خود به عنوان فرستاده ویژه کرملین استعفا داده و کشور را به‌دلیل جنگ در اوکراین ترک کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز روز چهارشنبه سوم فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی ریانووستی استعفای آناتولی چوبایس را تأیید کرد و افزود: «او این کار را به میل خود انجام داده است».

آناتولی بوریسوویچ چوبایس، از اعضای بانفوذ دولت بوریس یلتسین در اوایل دهه ۱۹۹۰، مسئول خصوصی‌سازی در روسیه بود و از الیگارش‌های بزرگ روس به‌شمار می‌آید.

منتقدان چوبایس می‌گویند او فردی است که دارایی‌های یک ابرقدرت سابق را در خصوصی‌سازی‌های دهه ۱۹۹۰ به یک گروه کوچک الیگارش فروخت. حامیان او نیز می‌گویند که او برای ایجاد فضای تجارت در روسیه پس از شوروی فردی کلیدی بود و از بروز جنگ داخلی در کشور جلوگیری کرد.

آناتولی چوبایس اکنون از سمت خود به عنوان نماینده ویژه ولادیمیر پوتین برای روابط با سازمان‌های بین‌المللی استعفا داده و در حال حاضر بالاترین مقامی است که به دلیل اعتراض به تهاجم روسیه به اوکراین از کرملین جدا شده است.

منابعی که نخواستند نام‌شان فاش شود به خبرگزاری‌ها گفتند که آناتولی چوبایس دیگر قصد ندارد به روسیه بازگردد.