دستگیری هم‌زمان هفت شهروند کُرد از جمله دو دانشجو در کرج و مهاباد

هفت شهروند کرد از جمله دو دانشجو روز گذشته در کرج و مهاباد بازداشت شدند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز شنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۹، دو نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی، توسط نیروهای امنیتی در خوابگاه این دانشگاه در کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت این دانشجویان فرزاد سامانی و صهیب بادروج اعلام شده است.

فرزاد سامانی پیش از این هم سابقه بازداشت و محکومیت در دادگاه انقلاب را داشته است.

هم‌زمان ۵ شهروند دیگر به نام‌های شپول خضری، دریا طالبانی، سالار رهوی، افشین مام احمدی و سیروان نوری هم توسط نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت شده‌اند.

از دلایل بازداشت، اتهامات این افراد و نهاد بازداشت‌کننده این شهروندان تاکنون اطلاعی منتشر نشده است.

بازداشت دو دانشجو در خوابگاه دانشگاه در حالی صورت گرفته است که مطابق قانون ورود هرگونه نیروی نظامی و امنیتی به دانشگاه ممنوع است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف روز یک‌شنبه، ۲۱ دی ماه در بیانیه‌ای که به مناسبت سالگرد سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک سپاه پاسداران صادر کرده، با اشاره به فشارهای نهادهای امنیتی حکومت بر فعالان دانشگاهی و دانشجویان، نوشت: «چکمه‌‌های نهادهای امنیتی مختلف و تیغ برّان استبداد، شاهرگ‌مان را نشانه رفته و راه را بر تنفس ما بسته‌ است».

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران، در سال‌های گذشته بارها وعده از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرد ولی گزارش‌ نهادهای دانشجویی بیانگر تداوم فضای امنیتی و تهدید منتقدان و مخالفان در دانشگاه‌ها است.