کوشنر: اگر فلسطینیان مذاکره نکنند، آمریکا از طرح اسرائیل برای کرانه باختری حمایت خواهد کرد

جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا

جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اگر فلسطینیان به پای میز مذاکرات با اسرائیل بازنگردند، دولت دونالد ترامپ از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل حمایت خواهد کرد.

به نوشته جروزالم پست، جرد کوشنر ۱۴ اسفند در نشستی با سناتورها در کاخ سفید افزوده است که واشینگتن طرح «معامله قرن» را به پیش خواهد برد.

این طرح که دو ماه پیش ارائه شد، به اسرائیل امکان می‌دهد ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری را که شهرک‌های یهودی‌نشین به روی آن ساخته شده و حدود نیم میلیون اسرائیلی در آن اسکان داده شده‌اند، به خاک خود منضم کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در زمان ارائه طرح گفته بود که در گام نخست، بلافاصله دره اردن را منضم می‌کند.

اما پس از آن‌که دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل گفت که اقدام یکجانبه اسرائیل به طرح صلح لطمه خواهد زد، نخست‌وزیر اسرائیل عملی کردن نیت خود را به تشکیل دولت جدید بعد از انتخابات کشورش موکول کرد.

از سوی دیگر، پس از برگزاری سومین انتخابات اسرائیل در کمتر از یک سال در هفته گذشته، بن‌بست سیاسی ادامه یافته و چشم‌انداز تشکیل دولت تازه از سوی نتانیاهو روشن نیست.

جرد کوشنر در نشستی که دو روز بعد از انتخابات اسرائیل با سناتورها داشته، گفته است که «هیچ فردی نمی‌تواند مدعی شود به فلسطینیان بخت بازگشت به میز مذاکرات داده نشده و اگر آنها آماده مذاکره باشند، ما نیز آماده‌ایم».

دونالد ترامپ به فلسطینیان توصیه کرده بود که طرح «معامله قرن» را نقطه آغاز برای مذاکرات با اسرائیل لحاظ کرده و به روند مذاکره بازگردند.

اما فلسطینیان پذیرش طرح را «خیانت» نامیده و در واکنش به امتیازات کلان اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری که «معامله قرن» می‌تواند نصیب آنها کند، گفته‌اند خاک وطن و «بیت‌المقدس» فروشی نیست.