تداوم اخراج اساتید؛ حسن باقری‌نیا از دانشگاه حکیم سبزواری و امید نیک‌پی از دانشگاه بهشتی

دست‌نوشته‌های دانشجویان معترض در ایران

در ادامه اخراج استادان دانشگاه در ایران که در پی اعتراضات اخیر آغاز شد، گزارش‌هایی از اخراج دو استاد دیگر از دانشگاه‌های حکیم سبزواری و بهشتی تهران منتشر شده است.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری روز پنج‌شنبه، ششم بهمن، در نامه‌ای خطاب به رئیس این دانشگاه، حکم تعلیق حسن باقری‌نیا را «ناعادلانه» عنوان کرد و آورده است که این عضو هیئت علمی گروه علوم تربيتی و روان‌شناسی «در این روزها که غبار بر ساحت حقیقت نشسته است، سکوت نکرده و حمایتش همواره شامل حال مردم این سرزمین بوده است.»

در ادامه این نامه از «اتخاذکنندگان تصمیم تعلیق دکتر باقری‌نیا در داخل و خارج از دانشگاه» خواسته شده است که با تجدید نظر در این تصمیم به بازگرداندن او به دانشگاه در ترم جدید اقدام کنند.

در همین حال شورای صنفی دانشگاه‌های کشور نیز از اخراج امیر نیک‌پی، استاد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه بهشتی، خبر داده است.

به گزارش این شورا، این جامعه‌شناس چهارمین استاد اخراج‌شده از دانشگاه بهشتی پس از نگار ذیلابی از دانشکده الهیات، محمد راغب از دانشکده ادبیات و اسلام ناظمی از دانشکده مهندسی کامپیوتر است.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور در پی کشته شدن مهسا امینی در گشت ارشاد و همزمان با اعتراضات دانشجویی، فشار بر استادان دانشگاه که اقدام به حمایت از دانشجویان و اعتراضات کردند، افزایش یافته است.

علاوه بر احضار شماری از این اساتید، تاکنون خبرهای متعددی از تعلیق و اخراج ده‌ها استاد از دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور منتشر شده است.

بر اساس آخرین گزارش سایت حقوق بشری هرانا در ششم بهمن، طی اعتراضات سراسری دست‌کم ۷۰۰ دانشجو نیز بازداشت شده‌اند. شماری از این دانشجویان تاکنون با احکامی چون حبس، شلاق، ممنوع‌الخروجی در دادگاه‌ها روبه‌رو شده و ده‌ها دانشجو نیز از دانشگاه‌ها اخراج یا از تحصیل تعلیق شده‌اند.