صدور احکام سنگین برای دانشجویان، با وجود دستور «عفو»، ادامه دارد

شعارنویسی دانشجویان در کلاس

با وجود اعلام خبر دستور «عفو» دانشجویان معترض از سوی رئیس جمهوری اسلامی، صدور احکام سنگین علیه دانشجویان از جمله اخراج، تعلیق و پرداخت خسارت به دانشگاه هم‌چنان دارد.

شورای صنفی دانشجویان کشور از محمد دارکش، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران به‌ عنوان یکی از دانشجویانی نام برده است که بر اساس رأی شورای بدوی کمیته انضباطی دانشگاه به دو نیم‌‌سال محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات و پرداخت پنج میلیون تومان خسارت به دانشگاه محکوم شده است.

شورای صنفی دانشجویان کشور همچنین گزارش داد که بر اساس اعلام دانشگاه قرار است پرونده آقای دارکش برای اخراج به وزارت علوم فرستاده شود. این در حالی است که این تغییر حکم، بدون تشکیل جلسه‌ مجدد تفهیم اتهام و دفاع این دانشجو صورت گرفته است.

این شورا همچنین اعلام کرده است که نرگس خالقی‌فرد، دانشجوی دانشگاه تهران و زهرا شاکر، دانشجوی کارشناسی دانشگاه الزهرا حکم محرومیت از تحصیل برای دو نیم‌سال با احتساب در سنوات را دریافت کرده‌اند و خانم شاکر در این مدت حق استفاده از خوابگاه دانشگاه را هم ندارد.

امیررضا علیپور، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی نیز به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده است.

انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی، ۲۹ بهمن از دستور «عفو» دانشجویان معترض خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها به این مسئله رسیدگی کنند.

بیشتر در این باره: خزعلی: رئیس جمهور دستور «عفو» دانشجویان را داده است

در همین حال گزارش شده که ارژنگ مرتضوی، دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ دانشگاه خوارزمی دوم اسفند از زندان مرکزی کرج آزاد شده است.

دانشجویان دانشگاه‌ خوارزمی پیشتر در بیانیه‌ای از بازداشت آقای مرتضوی با عنوان «ربایش» نام برده و ضمن محکوم کردن بلاتکلیفی او خواستار آزادی‌اش شده بودند.

در جریان اعتراضات دانشجویی در ایران در ماه‌های گذشته بیش از ۷۰۰ دانشجو در ایران بازداشت و برخی از آن‌ها به احکام سنگین چون حبس، شلاق و ممنوع‌الخروجی محکوم و ده‌ها دانشجوی دیگر نیز با رأی کمیته‌های انضباطی دانشگاه از دانشگاه اخراج و تعلیق شده‌اند.