لبنان خبر از دستگیری مؤسس شاخه القاعده در این کشور می‌دهد

گروهی از افراد شاخه لبنانی القاعده

ارتش لبنان اعلام کرد که یک فرمانده مهم شبکه القاعده را در عملیاتی در شمال این کشور، بازداشت کرده و او را برای آغاز تحقیقات به نهادهای قضایی تحویل داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این فرد که بیانیه ارتش لبنان از او تنها با حروف ط.م. یاد کرده، روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، در شهرک «دیرعمار» در حومه طرابلس بازداشت شده است.

این بیانیه این فرد را همچنین مؤسس هسته لبنانی القاعده، با نام «فتح‌الاسلام» و دارای روابط نزدیک با فرمانده اصلی القاعده معرفی کرد.

ارتش لبنان افزود که ط.م. از ۱۶ سال پیش به‌دنبال درگیری‌های مسلحانه در «نهرالبارد» زندگی مخفی داشته و دارای سابقه همکاری با «داعش و جبهه‌النصره» نیز هست.

«نهرالبارد» یک اردوگاه آوارگان فلسطینی است که در سال ۲۰۰۶ به مدت چند ماه شاهد درگیری‌های مسلحانه متعددی بود. غیر از مرگ شماری از آوارگان و نیروهای «فتح‌الاسلام»، ده‌ها سرباز لبنانی نیز در رشته‌عملیاتی برای بیرون راندن اعضای «فتح‌الاسلام» از این اردوگاه، کشته شدند.

بیشتر در این باره: بایدن: ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در حمله پهپادی آمریکا کشته شد

نیروهای «مجموعه فتح‌الاسلام» در سال ۲۰۰۶ از سوی شاکر العباسی، یک مهره افراطی سنی با تفکرات سلفی جهادی در لبنان گردهم آمدند که در سلسله عملیات مسلحانه در داخل لبنان و در سال‌های بعد از آن، در جنگ داخلی سوریه، جنگیدند.

نیروهای «مجموعه فتح‌الاسلام» مظنون به تلاش برای کشتن شماری از مقامات لبنانی، و هم‌زمان عملیاتی مانند انفجار در قطارهای شهری آلمان بودند.

در اوایل شکل‌گیری «مجموعه فتح‌الاسلام» گزارش‌هایی در جامعه لبنانی در خصوص «حمایت» سمیر جعجع، رهبر نیروهای فالانژ مسیحی، از آن‌ها به عنوان عاملی که در برابر حزب‌الله بایستد، مطرح بود.

لبنان سال گذشته نیز از بازداشت هشت تن از نیرهای داعش با تابعیت لبنانی خبر داده و گفته بود که آن‌ها با هدایت فردی از لبنانی‌های مهاجر به آمریکای لاتین، برای حملات مسلحانه در لبنان، از جمله علیه مقرهای ارتش، برنامه‌ریزی کرده بودند.

لبنان در دوره جاری که کماکان در وضعیت وخیم اقتصادی است و از نبود یک دولت مستقر و باثبات و نداشتن رئیس‌جمهور در تنگنای سیاسی است، از بروز رویدادهای ضدامنیتی نیز نگرانی دارد.

با استفاده از رویترز، عرب‌نیوز، شبکه «ال‌بی‌سی»؛ ف.ر / پ.پ