حزب‌الله از ارسال یک محموله سوخت از ایران به لبنان خبر داد

دبیرکل حزب‌الله لبنان چهارشنبه شب خبر داد که یک محموله سوخت به مقصد این کشور روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد از ایران ارسال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سید حسن نصرالله در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت روز عاشورا ضمن اعلام این خبر از ورود محموله‌های دیگر در آینده خبر داد.

او همچنین به ایالات متحده و اسرائیل درباره هرگونه اقدام احتمالی آنها علیه این محموله هشدار داد و تاکید کرد که این کشتی به محض آغاز ارسال جزو قلمرو لبنان به شمار می‌رود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، شامگاه یک‌شنبه، ۲۴ مرداد در واکنش به حادثه درگیری بر سر سوخت در این کشور که به مرگ ۲۸ نفر منجر شد، بر واردات سوخت از ایران تاکید دوباره کرد.

آقای نصر‌الله گفته بود که «در ایران به اندازه‌ای سوخت وجود دارد که کشتی‌ها پر بوده و منتظر خریدار هستند».

او در ادامه همچنین تاکید کرده بود که واردات بنزین از ایران به صورت علنی در روز انجام می‌شود و در شب نخواهد بود.

پس از آن‌که دولت انتقالی لبنان از هفته گذشته و به دلیل نداشتن پول، یارانه سوخت را حذف کرد، وضعیت سوخت در این کشور بحرانی‌تر شده است.

لبنان طی سال‌های گذشته با بحران‌های مالی روزافزون و در ماه‌های گذشته با بحران سوخت مواجه شده است.

ایران به عنوان متحد سوریه سال‌ها است که به این کشور روزانه ۳۰ تا ۵۰ هزار بشکه نفت خام تحویل می‌دهد، اما دولت لبنان به خاطر تحریم‌های آمریکا و بیم از دست دادن متحدان عرب و اروپایی خود، از درخواست کمک از جمهوری اسلامی برای تحویل سوخت سر باز زده بود.

درخواست اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان برای دریافت کمک و به‌ویژه سوخت از جمهوری اسلامی در حالی انجام می‌شود که ایران خود طی سال‌های گذشته با بحران مالی، کسری چشمگیر بودجه، بیکاری، فقر و تورم افسارگسیخته مواجه بوده است.

در همین رابطه و در پی افزایش ناگهانی بهای بنزین در ایران در آبان ۹۸ که منجر به اعتراض‌های مردمی شد، بنا بر اعلام وزارت کشور ایران بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر کشته شدند.

این در حالی است که عفو بین‌الملل آمار واقعی کشته‌شدگان آبان را بسیار بیش از آمار رسمی اعلام کرده است.