لبنان فیلم «باربی» را در بحبوحه مخالفت‌ها با دگرباشان جنسی ممنوع می‌کند

با افزایش اظهارات همجنس‌گراستیزانه در لبنان که یکی از لیبرال‌ترین کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود، وزیر فرهنگ لبنان گفت که از مقامات این کشور خواسته است تا نمایش فیلم پرفروش «باربی» را به دلیل آن‌چه «ترویج همجنس‌گرایی» خوانده است، ممنوع کنند.

محمد مرتضی، وزیر فرهنگ لبنان، گفت: «تصمیم گرفته شد که درخواستی به آژانس امنیت عمومی لبنان ارسال شود تا تمام اقدامات لازم برای ممنوعیت نمایش این فیلم در کشور انجام گیرد.»

او گفت: «این فیلم همجنس‌گرایی و ترنس‌جنس‌گرایی را ترویج می‌کند... از نفی حق سرپرستی پدر حمایت می‌کند، نقش مادر را تضعیف می‌کند و آن را به سخره می‌گیرد و ضرورت ازدواج و تشکیل خانواده را زیر سوال می‌برد.»

فیلم باربی که فروش جهانی آن تاکنون بالغ بر یک میلیارد دلار شده، قرار است که از آخرین روز ماه اوت در سینماهای لبنان به نمایش گذاشته شود.

این فیلم اگرچه به طور گسترده‌ای مورد استفاده جوامع همجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها در جهان قرار گرفته، اما هیچ اشاره آشکاری به روابط همجنس‌گرایان نداشته است.

تلاش مقامات لبنان برای ممنوعیت فیلم باربی در حالی است که کمپین ضددگرباشان جنسی در لبنان به رهبری جنبش حزب الله که تحت حمایت ایران است، اوج گرفته و از سوی دیگر فعالان دگرباشان جنسی تلاش می‌کنند تا از روابط همجنس‌گرایان جرم‌زدایی کنند.

لبنان به طور کلی نسبت به سایر کشورهای عربی رواداری بیشتری نسبت به تنوع جنسی دارد، اما با این حال پلیس اغلب به کافه‌های همجنس‌گرایان و دیگر اماکن دوستدار دگرباشان جنسی حمله می‌کند.

قوانین لبنان در حال حاضر به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد تا روابط جنسی «غیرطبیعی» را با حداکثر یک سال زندان مجازات کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر