ایرادهای وکیل شماری از بازماندگان پرواز اوکراینی در ایران به پرونده سرنگونی

محمود علیزاده طباطبایی

وکیل مدافع شماری از خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی می‌گوید کیفرخواست نزدیک به شش هزار صفحه‌ای این پرونده برای مطالعه در اختیار وکلای مدافع شاکیان قرار نگرفته است.

به گفته محمود علیزاده طباطبایی، قاضی دادگاه این ایراد را پذیرفته و قرار شد بعد از پایان قرائت کیفرخواست پرونده، برای مطالعه پرونده از سوی وکلا «فرصتی اختصاص دهند.»

وی از دیگر ایرادات این پرونده را ابلاغ‌ نشدن گزارش کارشناسی به وکلای شاکیان عنوان کرد و گفت:‌ «طبق قانون باید گزارش کارشناسی به وکلا ابلاغ شود و در صورتی که وکلا اعتراض داشته باشند، اعتراضات به هیئت کارشناسی ارسال شود.»

علیزاده طباطبایی اضافه کرد که بر اساس نظریه کارشناسی که هنوز وکلا موفق به مشاهده آن نشده‌اند، «متهمان پرونده ۱۰ نفر هستند که در جلسه رسیدگی حضور داشتند. اما ما در دادگاه اعلام کردیم که ما از اشخاص دیگری هم شکایت کرده بودیم، اما رسیدگی نشده یا منع تعقیب خورده و منع تعقیب به ما ابلاغ نشده است.»

وی با تکیه به این دلایل اضافه کرد که پرونده از نظر خانواده‌ها و وکلا در مرحله رسیدگی نبود و خانواده‌ها به سطح مسئولیت متهمان فعلی اعتراض دارند.

همزمان با برگزاری نخستین جلسه دادگاه، حامد اسماعیلیون که همسر و دخترش را در این پرواز از دست داده، در توئیتی نوشت: «نمایشی شرم‌آور با ده افسر رده پایین به عنوان متهم. نیمکت متهمین منتظر عوامل اصلی خواهد ماند. علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه و اعضای شورای عالی امنیت ملی. دور نخواهد بود.»

شماری از خانواده‌های قربانیان نیز با تصاویر عزیزانشان مقابل دادگاه تجمع کرده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است. اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجراست.