حمایت پنج زندانی سیاسی از معترضان در خوزستان: این «آیینه تمام‌نمای ایران» پس از چهار دهه است

پنج زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج در نامه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراض‌‌ مردمی در خوزستان مشکلات کشور را ناشی از «نظام مافیایی و سراسر فاسدی» دانستند که هیچ قانونی را به‌ رسمیت نمی‌شناسد.

این نامه که روز شنبه، ۲ مرداد، در سایت حقوق بشری هرانا منتشر شده به امضای حسن صادقی، سعید اقبالی، مطلب احمدیان، سعید ماسوری و محمدعلی (پیروز) منصوری رسیده است.

این زندانیان سیاسی در نامه خود وضعیت خوزستان پس از چهار دهه را «آیینه تمام‌نمای ایران» توصیف کرده و می‌گویند: «بی‌آبی و بی‌برقی، بیکاری، فقر، گرانی، بحران مسکن و واکسن، نه علت مشکلات که خود معلول علت بزرگتری» به نام نظام جمهوری اسلامی است که «برای بقا و حفظ خود، کمترین حقی برای مردم و حاکمیت مردمی قائل نیست».

در ادامه این نامه آمده است که ایرانیان در سراسر کشور و جهان، «هموطنان خوزستانی، عرب و بختیاری‌ را که جاده‌های سرکوب را می‌بندند و آتش اعتراض افروخته‌اند را در مقابل سرکوبگرانی که آب را هم مثل گلوله، در ماشین‌های آب‌پاش و تنها در سرکوب مردم به کار می‌گیرند، تنها نگذاشته و به هر شیوه‌ای در حمایت از آنها درآمدند».

به دنبال بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق ایران از جمله خوزستان که دسترسی به آب آشامیدنی را برای شهروندان با دشواری‌های زیادی همراه کرده، همچنین وضعیت کشاورزی و دامداری و در کل معیشت خانوارهای این مناطق را با خطرات جدی مواجه کرده، شهرهای مختلف استان خوزستان در هفته گذشته شاهد اعتراض‌های مردمی بوده است.

این اعتراض‌های شبانه ابتدا از شهرهای شرقی خوزستان آغاز و در ادامه به سایر شهرها و حتی استان‌ها کشیده شد.

منابع غیر رسمی و مردمی تاکنون کشته شدن دست‌کم هشت نفر و زخمی شدن و بازداشت تعدادی از شهروندان را گزارش داده‌، اما رسانه‌های حکومتی تنها کشته شدن چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی را تایید کرده‌اند.

در روزهای گذشته، طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها، نهادها، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، هنری و فرهنگی در داخل و خارج از ایران در پیام‌ها و بیانیه‌هایی، سرکوب اعتراض‌های خوزستان و به گلوله بستن معترضان را محکوم کرده‌اند.